Prečo blockbuster zlyhal?

Loading

Pred Netflixom tu bol Blockbuster.

Súčasná situácia „prenášajte svoju zábavu do obývačky“ nebola vecou pred dvoma desaťročiami. Trhák začal v čase, keď sa CD stali bežnou súčasťou domácnosti a vládli v odvetví požičiavania filmov najmenej desať alebo dve desaťročia. Na svojom vrchole v roku 2004 mal Blockbuster viac ako 9 000 fyzických miest.

V čase písania tohto článku však spoločnosť prakticky neexistuje a zostáva stáť iba jeden obchod Blockbuster.

Trhák – predefinovanie domácej zábavy

Blockbuster založil v októbri 1985 obchodník menom David Cook ako požičovňu filmov. Prvý blockbuster obchod bol otvorený v Dallase v Texase a zožal obrovský úspech.

Obchodný model Blockbuster bol jednoduchý – Blockbuster umožnil svojim zákazníkom požičať si filmy z ich obchodu na obdobie, po ktorom ich museli vrátiť.

Blockbuster by si prenajímal filmy, kým nezískal späť náklady vynaložené na ich získanie, potom by len predal kópie za plnú cenu .

Spoločnosť by nakupovala filmy vo veľkom, čo im umožnilo ušetriť veľa prostredníctvom zliav a jej popularita jej tiež umožnila uzavrieť dohody o zdieľaní príjmov s filmovými štúdiami.

To umožnilo Blockbusteru nielen poskytovať lacné požičiavanie filmov, ale aj obstáť proti miestnej konkurencii a samostatným firmám na požičiavanie videí .

Ľuďom sa páčila široká škála a nízke ceny, ktoré ponúka Blockbuster, a skutočnosť, že si mohli vyzdvihnúť filmy za nízku cenu a vrátiť ich, keď si ich prehrali. Nielenže to umožnilo ľuďom s nižším disponibilným príjmom pozerať filmy namiesto toho, aby chodili do kín alebo dlho čakali na odvysielanie káblovej televízie, zážitok z hľadania nových filmov, ktorý Blockbuster poskytoval, bol jedinečný.

Do troch rokov od svojho založenia sa Blockbuster stal najväčšou videopožičovňou v USA s viac ako 200 obchodmi. Pamätajte, že toto všetko bolo predtým, než sa internet stal základom domácnosti. Bolo to obdobie, keď sa kazety VHS len začali stávať populárnymi a laserové disky boli ešte niekoľko rokov vzdialené od toho, aby sa stali hlavným prúdom. Blockbuster sa stal jednou z mála možností, ako si vychutnať filmy, ďalšími možnosťami boli kiná a káblová televízia.

Blockbuster bol nesmierne úspešný a začal rýchlo expandovať franchisingom svojich obchodov. Do roku 1993 mal Blockbuster viac ako 3 600 obchodov pokrývajúcich väčšinu častí Spojených štátov a dokonca získal miestne požičovne, aby ich premenil na obchod Blockbuster. Blockbuster začal expandovať aj do ďalších krajín – otvoril obchody v Spojenom kráľovstve, Japonsku, Austrálii a dokonca aj v niektorých častiach Latinskej Ameriky.

Blockbuster na seba nenechal dlho čakať a stal sa multimiliardovou spoločnosťou a dokonca sa odklonil od filmov a ponúkal požičovne videohier a hudby.

Reklamy

Blockbuster však dnes nie je možné vidieť nikde inde ako vo filmoch a popkultúre , na ktorý sa odkazuje ako na symbol 80. a začiatku 90. rokov.

To vyvoláva otázku –

Ako skrachoval Blockbuster, keď sa zdalo, že gigantovi na prenájom filmov sa nič nepokazí a scvrkne sa na jediný obchod, ktorý existuje ako pozostatok minulosti?

Dôvody neúspechu blockbusteru

Odpoveď na neúspech Blockbusteru nie je taká jednoduchá a vyžaduje si hĺbkový pohľad na to, ako to s Blockbusterom dopadlo. Zatiaľ čo väčšina termínov Netflix je príčinou úpadku Blockbusteru, to tu nevykresľuje celý obraz.

Netflix a model predplatného

Dá sa povedať, že Netflix zohral úlohu v úpadku Blockbusteru.

Netflix začal v roku 1997, 12 rokov po spustení Blockbusteru, a hneď od začiatku fungoval v rovnakom odvetví požičovne filmov ako Blockbuster. Čo väčšina o Netflixe nevie, je to, že začal posielaním filmových výpožičiek poštou priamo k dverám zákazníka po prihlásení sa do jeho služby zaplatením mesačného predplatného.

Nielen, že za fixný mesačný poplatok za predplatné Netflix tiež umožnil zákazníkom prenajať si neobmedzený počet filmov, ktoré im boli následne zaslané poštou, pričom vrátenie jedného bolo také jednoduché, ako jeho odoslanie.

Ukázalo sa to ako pohodlnejšie pre väčšinu zákazníkov a narušilo to počet zákazníkov Blockbusteru, pretože mohli nielen posielať neobmedzené množstvo filmov poštou k svojim dverám, ale aj za rovnakú sumu, akú by potrebovali na jednorazový výlet do trháku. obchod.

Netflix v skutočnosti stále ponúka možnosť posielania DVD poštou až k vašim dverám.

Netflix tiež neporazil Blockbuster tým, že priniesol streamovanie filmov hneď od začiatku – len 10 rokov po založení Netflixu si kúpil možnosť streamovania filmov a iného obsahu cez internet.

Neúspešné pokusy o inováciu

Nedá sa povedať, že Blockbuster ignoroval rastúcu konkurenciu ani novšie technológie, ktoré sa objavovali v priebehu rokov. Blockbuster dokonca v roku 2001 začal ponúkať vlastnú službu videa na požiadanie. Služba bola plánovaná tak, aby umožnila používateľom požičiavať si a sledovať filmy priamo z ich domova pomocou technológie optických vlákien.

Ak by táto služba uzrela svetlo sveta, zmenila by toto odvetvie rovnako ako v prípade požičovní filmov. Pamätajte, že to bolo 7 rokov predtým, ako Netflix priniesol svoju službu streamovania filmov na požiadanie.

Reklamy

Ale nakoniec to nikdy nevyšlo, pretože partner spoločnosti Blockbuster Enron čoskoro nato vyhlásil bankrot a technológia nikdy nefungovala tak, ako mala v tom čase. Okrem toho bolo uvedené, že získať veľké množstvo filmov, aby bola služba životaschopná, bolo dosť ťažšie, ako si to predstavovalo.

Nezískava Netflix

V roku 2000 Blockbuster odmietol kúpiť Netflix za 50 miliónov dolárov. Toto sa považovalo za hlavný chybný krok v rozhodovaní Blockbuster.

Bolo to v čase, keď sa internet stal domácou záležitosťou a streamovanie videa nebolo zavedené. Blockbuster sa tiež posmieval životaschopnosti poštovej služby na požičiavanie filmov Netflix založenej na predplatnom.

Neúspešná reštrukturalizácia

Ak mal Blockbuster konkurovať vymoženostiam Netflixu, musel zmeniť svoj operačný model na niečo podobné ako oni.

To znamenalo, že Blockbuster sa musel vzdať veľkej časti svojich príjmov – poplatkov z omeškania. Zákazníkom, ktorí vrátili výpožičné kópie po skončení doby výpožičky, boli účtované poplatky z omeškania. Pre Blockbuster prechod na model predplatného znamenal, že sa musel vzdať zavedeného, ​​dobre plateného toku príjmov, čo mohlo spôsobiť, že Blockbuster váhal s úplnou zmenou svojho obchodného modelu .

Je iróniou, že sa čoskoro musela vzdať a poplatky z omeškania boli čoskoro odstránené, zatiaľ čo jej prevádzkový model zostal rovnaký.

To sa ukázalo ako posledný klinec do rakvy pre Blockbuster.

Následky

V roku 2010 Blockbuster vyhlásil bankrot a v roku 2011 ho kúpila spoločnosť Dish Network za približne 320 miliónov dolárov. Krátko nato sa rozhodlo o zatvorení svojich fyzických miest spolu s ukončením služby videa na požiadanie v roku 2015.

Od roku 2020 zostáva len jeden blockbuster obchod – v Bend, Oregon – a to preto, že na tomto mieste v skutočnosti chýba vysokorýchlostný internet, čím sú streamingové služby neživotaschopné.

Zatiaľ čo dôvody neúspechu by zvyčajne spočívali v neschopnosti inovovať alebo v nesprávnych manažérskych rozhodnutiach, v tomto prípade to úplne nedefinuje tento prípad. Úpadok trháku bol výsledkom rôznych dôvodov, ktoré možno pripísať –

  • Neschopnosť inovovať „rýchlo“
  • Neschopnosť reštrukturalizovať svoj prevádzkový model tak, aby sa zmenil s meniacou sa dobou a pokrokom v technológii

Blockbuster nikdy neznal Netflix ani iné obchody s DVD. Blockbuster sa zo všetkých síl snažil zmeniť svoj operačný model, no nakoniec sa mu to nepodarilo a zvyšok je už minulosťou.

Pri súčasnej presýtenosti streamovacích služieb by Blockbuster mohol hrať na nostalgiu a na číry pocit, že môžete vlastniť fyzickú kópiu s dnešnými spotrebiteľmi. Aj keď sa to zdá veľmi nepravdepodobné, jedným zo spôsobov by bolo fungovať ako butik v menšom meradle a zároveň sa zameriavať na poskytovanie streamovacích služieb.

Reklamy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *