Prečo Blackberry zlyhalo?

Čítané celkom 92 x, Dnes prečítané 2 x

Časy korporácií závislých na ich ostružinách ešte nie sú zabudnuté.

V roku 2000 sa Blackberry stalo monopolom bohatých profesionálov, čo symbolizovalo vysoké postavenie spolu so silným záväzkom zabezpečiť súkromie svojich používateľov.

So začiatkom nového desaťročia sa človek začína pýtať, či sú nejaké šance na oživenie technologického giganta? Používa sa stále medzi bohatšími vrstvami, ktoré sú známe akumuláciou špičkových technológií? Nakoniec, čo presne bolo dôvodom tohto pádu, ktorý sklamal spotrebiteľov na celom svete?

Blackberry – história úspechu

Blackberry, spočiatku začínal s iným názvom a účelom, teda Research in Motion. Spoločnosť bola založená v marci 1984 a prvýkrát sa zapojila do vývoja dátových technológií a produktov konektivity.

Spoločnosť pociťovala rastúci sklon k vytváraniu zariadení na uľahčenie bezdrôtového pripojenia. Preto sa v roku 1993 pustil do vytvárania bezdrôtového modemu Intel obsahujúceho firmvér modemu RIM. Keďže RIM je súkromnou spoločnosťou, čoskoro siahla po zvyšovaní kapitálu súkromným umiestnením. Kanadská spoločnosť investovala do RIM, čím jej pomohla získať celkovo 30 000 000 kanadských dolárov na financovanie pred IPO. Spoločnosť sa potom obrátila na vývoj pagerov a v roku 1996 prišla s Inter@ctive Pager 900.

Prvé kolo úspechu

Tí, ktorí nepoznajú počiatočný úspech Blackberry, ho považujú za neúspešnú spoločnosť, ktorá prehliadla svoju konkurenciu. Počiatočný úspech Blackberry bol však dostatočne silný na to, aby odvrátil ich pozornosť od konkurencie.

Blackberry uviedol na trh svoj prvý telefón v roku 1999 a uchvátil podnikový svet. Boli časy, kedy bola Blackberry považovaná za absolútny oriešok a stala sa znakom statusu v spoločnosti. Nebolo ľahké stretnúť niekoho, kto používa Blackberry. A ak áno, potom by ste ho objavili ako priemyselníka, politika atď.

Za názvom spoločnosti stála marketingová spoločnosť „Lexicon Branding“ . Dôvodom tohto názvu bolo, že klávesnica všetkých telefónov pripomínala drupelety, z ktorých sa skladá ovocie černice.

Dôvody bezprecedentného rastu

V roku 2002 BlackBerry vyrobilo ďalšie dve zariadenia, ktorými boli RIM 850 a 857. V tom čase bolo možné niektoré služby ako e-maily, internetové faxovanie atď. používať iba vtedy, ak ste vlastnili počítač. Uvedenie týchto zariadení však používateľom umožnilo ich používanie na mobilných zariadeniach.

BlackBerry bola prvou spoločnosťou, ktorá zaviedla službu push email na svojich telefónoch.

Reklamy

Spoločnosť bola na svojom vrchole v roku 2013, keď bolo na celom svete približne 85 miliónov používateľov BlackBerry. Aj keď by niektorí mohli namietať, Blackberry bol prvý, kto sa ponoril na trh smartfónov a mal prístup k takmer 50 % trhu smartfónov v USA.

Musí existovať pádny dôvod, prečo bol rast Blackberry taký bezprecedentný, že žiadna iná spoločnosť nesnívala o takých výškach.

Blackberry prišlo so sadou neporaziteľných bezpečnostných funkcií, ktoré umožnili profesionálom zabezpečiť úplné zabezpečenie. Od krízovej komunikácie až po bezpečnostné prvky auta, pomenovali ste to mali. Blackberry prišlo ako dokonalé riešenie pre spoločnosti, ktoré žili v neustálom strachu z napadnutia ich účtov a narušenia ich súkromia. Dokonca aj dnes je takmer nemožné hacknúť telefón BlackBerry.

S vôbec prvou QWERTY klávesnicou Blackberry zmenil spôsob, akým ľudia písali. Dokonca aj dnes by niektorí mohli uprednostniť blackberry pred smartfónmi kvôli zanedbateľným šanciam alebo vytváraniu chýb v textových správach. Vďaka tomu sa písanie na Blackberry stalo podobným desktopu. Existuje veľa funkcií, ktoré spoločnosť Blackberry zaviedla do svojich telefónov ako prvé.

BlackBerry Messenger, tiež známy ako BBM, bol v tom čase najpopulárnejším messengerom, rovnako ako WhatsApp. Na rozdiel od Whatsapp bol BBM dostupný pre niekoľko spoločností, no dlho sa tešil masovej popularite.

Ale kvôli niektorým chybám od BlackBerry sa trhový podiel spoločnosti začal znižovať a väčší počet používateľov sa presunul na Android a iPhone. Hoci ľudia začali považovať dotykovú obrazovku za pokročilejšiu a atraktívnejšiu, BlackBerry odmietlo uviesť na trh nové telefóny s plnou dotykovou obrazovkou.

V roku 2016 stratilo BlackBerry svoju nadvládu na mobilnom trhu a zostalo len 23 miliónov používateľov v porovnaní s 85 miliónmi používateľov v roku 2013.

Vzhľadom na túto stratu sa spoločnosť rozhodla ukončiť približne 4500 pracovných miest, keďže na zamestnancov nebolo dostatok financií. V tom istom roku tiež naznačil predaj vzhľadom na obrovské straty, ktoré im vznikajú.

Ako mohla tak dobre etablovaná spoločnosť s podielom zákazníkov na trhu stratiť svoje čaro? Porušili korporácie pokus alebo je to úplne chyba spoločnosti? Poďme zistiť.

Prečo BlackBerry zlyhalo?

Hoci Blackberry už nejaký čas zažíval obrovský úspech, v bohatstve spoločnosti sa pripravovalo niečo iné.

Tu je niekoľko bodov, ktoré sa stali dôvodom zlyhania Blackberry.

Reklamy

Averzia k inováciám

Rok 2008-16 bol obdobím, keď sa mobilný priemysel rýchlo menil a mnohé spoločnosti vnímali túto zmenu pozitívne. Blackberry, na druhej strane, nechceli zmeniť svoju ideológiu.

Napríklad rozdiel medzi dvoma modelmi BlackBerry bol takmer zanedbateľný, najmä pre elitu, ktorej vadilo len súkromie. Žiadny nový model teda pre nich nebol skutočnou oslavou. Ako také bolo po určitom bode neustále ťažké rozširovať zákaznícku základňu.

Aby sme to podrobnejšie rozviedli, pozrime sa na dve hlavné oblasti, v ktorých inovácia žalostne chýbala.

Nedostatok inovácií na rozšírenie zákazníckej základne

Hlavným dôvodom nasledovania tejto ideológie bol pevný podiel na trhu. Blackberry mala monopol na IT sektor rôznych firemných domov. Preto si neuvedomila potrebu uspokojiť masy modernizáciou. Medzi najväčšie zlyhania v tomto segmente patria nasledujúce.

Blackberry Tablet

Blackberry tablet bol vytvorený, aby konkuroval Ipadu a bol obrovským zlyhaním. Používateľské rozhranie nielenže nebolo intuitívne, ale na pripojenie k sieti bolo potrebné aj telefón Blackberry.

Oneskorený s dotykovou obrazovkou

Blackberry prišiel s dotykovým telefónom v roku 2008, rok po tom, čo ho už spustila spoločnosť Apple. Telefón bol pomenovaný Storm, ale nedokázal naplniť svoje meno a bol veľkým žrútom pre milovníkov dotykovej obrazovky.

Prišiel bez podpory wi-fi a mal množstvo softvérových problémov. Otvorenie akejkoľvek aplikácie znamenalo iba viacnásobné udrieť na obrazovku, len aby sa dostal do posledných nervov používateľa.

Blackberry Torch

Baterka Blackberry takmer zabila všetok záujem používateľov, ktorý vyvolala od svojho prvého telefónu. Telefón vážil okolo 161 g (ťažký ako kameň). Ďalej prišla s dotykom aj typom, pričom dotyk bol prinajmenšom katastrofa a klávesnica používateľa ešte viac zmiatla.

Okrem toho, správa BGR obsahovala aj vyjadrenia anonymného zamestnanca, ktorý obvinil spoločnosť zo zlého riadenia a sprísnenej transformačnej politiky.

Nedostatok inovácií na rozšírenie produktového segmentu

Predstavili ste si niekedy, čo ak telefóny Samsung zrazu vyjdú z trendu a ich technológia je zastaraná? Aké to bude mať následky? Zrúti sa Samsung? Nie.

Dôvodom je skutočnosť, že spoločnosť Samsung investovala do rôznych produktov, aby si udržala pevnú nohu v rôznych segmentoch trhu. Naopak, Blackberry a jej výskum a vývoj sa zaviazali vyrábať telefóny len pre vybranú zákaznícku základňu .

Spustenie BBM music ako konkurenta iTunes len znížilo dobré meno spoločnosti. Aplikácia prišla s rôznymi obmedzeniami, pretože iba používatelia nemohli uložiť viac ako 50 skladieb. Ďalej, obe strany, ktoré chcú zdieľať hudbu, musia mať telefón BB spolu s predplatným.

Pokles zisku telefónu vedie k súčasnému poklesu jeho vývoja v oblasti výskumu a vývoja. Raz Tento nedostatok inovácií v iných segmentoch trhu viedol k oveľa ľahšiemu pádu spoločnosti.

Používanie veľmi obmedzeného operačného systému

Operačný systém Blackberry si v roku 2011 zachytil takmer 14,6 milióna používateľov, čo výrazne klesol na 0,31 % podielu na trhu v roku 2015. Medzi hlavné sťažnosti používateľov patrilo naliehanie spoločnosti BB na svoj operačný systém.

Príliš nudný OS pre trh hyperaktívnych používateľov

Operačný systém Blackberry bol veľmi obmedzený, kde používatelia mohli zmeniť len veľmi málo nastavení alebo vzhľadu svojho telefónu. Spočiatku to pre spoločnosť fungovalo, ale s nástupom hier a aplikácií na zvýšenie produktivity, ktoré pritiahli veľký rozruch, sa BBOS zdal byť zastaraný.

Konkurenti Blackberry prišli s riešením tohto nedostatku a predstavili plynulejší a plynulejší operačný systém.

Dnes majú smartfóny a telefóny iPhone so systémom Android milióny aplikácií, tém a hier vo svojom obchode alebo obchode s aplikáciami. Aplikačný obchod Blackberry má však veľmi málo spočítateľných aplikácií. Väčšina z nich nie je ani správne optimalizovaná pre Blackberry.

Nedostatok podpory od hlavných vývojárov

Okrem toho medzi vývojármi narastal odpor, aby prišli a podporili produkty Blackberry. Začalo to vtedy, keď veľkí vývojári ako Facebook a Whatsapp s miliardami používateľov začali znižovať svoju podporu nielen pre BB10, ale aj pre všetky najnovšie verzie.

Operačný systém Blackberry bol považovaný za vysoko bezpečný systém, najmä pre korporácie. Blackberry preto nepovažovalo za dostatočne dôležité uchýliť sa k inej možnosti, ktorá by mohla stratiť ich zákazníkov.

Okrem toho služby ako Google hangouts a cloud fungovali na Blackberry veľmi zle, pretože na to neboli navrhnuté.

V skutočnosti, v roku 2015, keď spoločnosť konečne uviedla na trh nový telefón s operačným systémom Google, bolo pre zákazníkov ťažké sa naň spoľahnúť, pretože jeho vysoká cena a „bezpečný“ OS neprichádzali do úvahy.

Aj keď niektorí jednotlivci stále používajú BBOS, aktualizácie sa môžu čoskoro zastaviť, pretože to pre spoločnosť vedie len k ďalšiemu zvýšeniu nákladov. To by znamenalo kompromis v samotnej bezpečnostnej norme, ktorú Blackberry predstavuje.

Nízka kvalita zostavy

Telefóny Blackberry boli vždy dobré vo všetkých smeroch. V roku 2012 sa však vyskytlo veľké množstvo prípadov, keď používatelia začali hlásiť, že ich zariadenie je poškodené. Podľa prieskumu sa zistilo, že guľôčky väčšiny telefónov Blackberry sa v tom roku rozbili. Používatelia v tom istom roku hlásili aj problémy s klávesnicou .

Okrem toho, dokonca aj po pridaní niekoľkých aplikácií, skutočnosť, že obrazovka bola príliš malá na navigáciu, bola naďalej veľkým problémom. So spustením dotykových obrazoviek znela predstava vytáčania na QWERTY prstom až príliš bolestivo. Táto potreba vznikla, pretože vnímanie smartfónu sa od roku 2012 drasticky zmenilo. Preferovali notebook vo vrecku s rovnakou zábavou ako spoľahlivosťou a funkčnosťou.

Žiadne efektívne a včasné inovácie

Aktualizácia softvéru znamená zavedenie niektorých nových funkcií do existujúcich mobilných telefónov. Blackberry to však nikdy nepovažovalo za možnosť pestovania. Tam, kde boli konkurenti zaneprázdnení poskytovaním efektívnych a včasných aktualizácií svojim používateľom, Blackberry práve aktualizovalo svoju bezpečnostnú opravu, aby bolo zariadenie bezpečnejšie.

Exkluzivita BBM

BBM prišiel s množstvom funkcií, aby prilákal mladšiu generáciu a vytvoril veľký rozruch medzi vysoko spoločenskou generáciou.

Neboli však pripravení dovoliť, aby túto aplikáciu využíval na prilákanie zákazníkov iný konkurent. To mohlo urobiť BBM exkluzívnym, ale z dlhodobého hľadiska Whatsapp predbehol BBM tým, že pritiahol používateľov zo všetkých oblastí mobilných produktov.

Posledný pokus

Blackberry sa nakoniec rozhodlo spustiť Priv, aby prilákalo stratenú zákaznícku základňu. Spoločnosť prišla s funkciami, ako sú vyskakovacie widgety, dvojitý zakrivený UHD displej, CPU snapdragon 808 a 3 GB RAM. Napriek tomu telefón padol rovno na kolená , keďže uvedenie na trh bolo rovnako zlé ako samotný produkt.

Neexistovali žiadne nové funkcie, ktoré by ste si mohli užiť, alebo žiadna nová zmena v existujúcom operačnom systéme, a preto sa potenciálni používatelia Blackberry presunuli k iným značkám pri hľadaní toho istého.

Reklamy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.