Pochopenie obchodnej stratégie Apple
Apple so sídlom v Cupertine v Kalifornii je americká nadnárodná spoločnosť, ktorá navrhuje a predáva spotrebnú elektroniku, softvér a služby. Telefóny iPhone od spoločnosti Apple pomohli vyvolať úsvit éry smartfónov a spôsobili revolúciu v tom, ako svet vníma telefóny.
![](https://alibaba.sk/iboodegh/apple_graf.jpg)
Aj keď je obchodná stratégia spoločnosti Apple jednoduchá, je aktuálna a zohrala významnú úlohu pri pomoci spoločnosti Apple stať sa prvou spoločnosťou, ktorá dosiahla hodnotu v biliónoch dolárov.
Obchodnú stratégiu spoločnosti Apple možno ľahko pochopiť, ak poznáte typ produktov a služieb, ktoré poskytujú.
Podnikanie spoločnosti Apple
Apple založili 1. apríla 1976 Steve Jobs, Steve Wozniak a Ronald Wayne a kúpili si inovácie v podobe ich stvárnenia toho, ako by mal vyzerať osobný počítač s Apple I.
Apple pokračoval vo výrobe kvalitných a dokonale spracovaných produktov s dôrazom na dizajn a estetiku. Apple na chvíľu primárne vyrábal stolné systémy a hardvérové príslušenstvo, ktoré s ním súvisí, a čoskoro sa diverzifikoval na výrobu inej spotrebnej elektroniky, ako sú notebooky, PDA, hudobné prehrávače a podobne.
Ich prvým veľkým úspechom v novom tisícročí bol iPod – ktorý plne prijal celú filozofiu dizajnu spoločnosti Apple a pripravil pôdu pre jej budúce produkty. Revolučný iPhone bol uvedený na trh v roku 2007. S obrovským úspechom spoločnosť Apple opäť definovala vnímanie smartfónu verejnosťou.
Aby som to skrátil, Apple priniesol –
- Revolúcia v PC priemysle
- Zavedenie myši a grafického používateľského rozhrania do spotrebných produktov
- Inovovaný hudobný prehrávač
- Spustil revolúciu smartfónov
- Prinášame inovatívne technológie, ktoré určujú trendy pre zvyšok odvetvia
Tu sú všetky produkty a online služby, ktoré spoločnosť Apple v súčasnosti poskytuje –
![](https://alibaba.sk/iboodegh/apple_produkty.jpg)
Produkty | Služby |
iPhone | Digitálny obsah |
iPad | itunes obchod |
Macintosh | Obchod s aplikaciami |
Apple TV | Apple Arcade |
Apple Watch | Mac App Store |
AirPods | Kníhkupectvo |
HomePod | Apple Music |
iPod | iCloud |
Produkty Beats | AppleCare |
Príslušenstvo značky Apple a príslušenstvo tretích strán | Apple Pay |
Apple patrí medzi popredných výrobcov elektroniky na svete so ziskovými maržami a príjmami, ktoré zahanbujú väčšinu veľkých firiem. Apple sa stal prvou „technologickou“ spoločnosťou, ktorá v auguste 2017 dosiahla hodnotu trhovej kapitalizácie v hodnote bilióna dolárov.
Existuje iba päť ďalších spoločností, ktoré sa dostali na zoznam biliónov dolárov, čo nás privádza k –
Aká je obchodná stratégia spoločnosti Apple, ktorá ich priviedla k tomu, aby sa stali tak úspešnou spoločnosťou?
Poďme zistiť operačnú taktiku spoločnosti Apple, ktorá im pomohla zaradiť sa medzi lídrov na trhu v technologickom a elektronickom priemysle.
Obchodná stratégia Apple
Jablkový ekosystém
Apple vždy navrhoval, vyvíjal a vyrábal svoj hardvér a softvér vo vlastnej réžii. Táto vrodená výhoda im pomáha vytvoriť hlbšiu úroveň integrácie medzi jeho hardvérom a softvérom – medzi všetkými jeho zariadeniami.
Tu je príklad –
Povedzme, že si kúpite iPhone. Čoskoro začnete na ukladanie používať niekoľko jej online služieb, ako je napríklad iCloud. V tom spočíva jeho brilantnosť – hardvér, softvér a služby v iPhone sú tak dobre navrhnuté a intuitívne sa používajú, že ich čoskoro plne osvojíte. Keď to urobíte, vedie vás to k vytvoreniu dobrého imidžu a služby môžu využívať iba ostatné zariadenia Apple.
Vďaka tomu si kúpite ich notebooky a ďalší hardvér, ktorý sa navzájom dobre hrá. To sa vzťahuje aj na ich príslušenstvo – nedávny rad iPhonov odstránil konektor pre slúchadlá, vďaka čomu si ľudia kupujú viac bezdrôtových slúchadiel AirPods od Apple.
![](https://alibaba.sk/iboodegh/apple_prepojenie.jpg)
Táto stratégia pomohla spoločnosti Apple vytvoriť prostredie alebo „ekosystém“, ktorý svojim používateľom ponúka konzistentné a skvelé skúsenosti.
Vzťah so zákazníkmi
![](https://alibaba.sk/iboodegh/apple_sluzby.webp)
Spoločnosť Apple vždy kládla veľký dôraz na poskytovanie vynikajúcich zákazníckych služieb a dokázala to uľahčiť pomocou služby AppleCare a tým, že zamestnávala informovaný predajný a servisný personál, aby sa postaral o zákazníkov v núdzi.
To pomohlo spoločnosti Apple odlíšiť sa od zvyšku konkurencie, pokiaľ ide o vzťahy so zákazníkmi a podporu, čím sa zvýšila lojalita k značke . Spoločnosť Apple sa zamerala na poskytovanie najkvalitnejších služieb svojim spotrebiteľom, čo sa odrazilo vo zvýšenej pravdepodobnosti, že zákazník zostane pri spoločnosti Apple.
![](https://alibaba.sk/iboodegh/apple_store.jpg)
Apple na tom stavia aj so svojimi účelovo vytvorenými obchodmi Apple Stores, ktoré sa väčšinou nachádzajú na popredných miestach a umožňujú zákazníkom vyskúšať si produkty Apple pred nákupom.
Obchody Apple tiež pomáhajú mať oveľa jemnejšiu kontrolu nad skúsenosťami zákazníkov a okrem predvádzania produktov a zariadení Apple sa obchody Apple zdvojnásobujú ako servisné centrá.
Funkcia Form Over
![](https://alibaba.sk/iboodegh/form_over.jpg)
Jedna z hlavných stratégií spoločnosti Apple, pokiaľ ide o vývoj produktov, spočíva v jej schopnosti poskytovať dobre navrhnuté produkty a služby – s dôrazom na minimalizmus, čisté línie a pevné tóny.
Dá sa však povedať aj to, že Apple si dal záležať, aby sa, keď je to možné, zameral na dizajn a estetiku pred výkonom.
Nedávna zostava Macbookov (laptopov) je toho skvelým príkladom. Apple obetoval možnosti odvádzania tepla a zahrnul tenšiu klávesnicu – ktorá je plná problémov, ako napríklad nefunkčnosť v prípade, že sa medzi klávesy dostane najmenší prach – to všetko v snahe zachovať tenký a elegantný dizajn.
Táto stratégia však stále fungovala dobre a v prospech spoločnosti Apple. Bežný spotrebiteľ preferuje väčšinou tenšie a tichšie notebooky.
Diferenciácia značiek
Značka a marketingová stratégia spoločnosti Apple vždy kládli dôraz na to, aby sa propagovala ako luxusná značka a zároveň sa zameriavala na odlíšenie sa od svojich konkurentov. Apple dbá na to, aby vytvoril nasledujúci imidž značky – Apple súťaží sám so sebou a nie s ostatnými. To pomáha spoločnosti Apple dosiahnuť požadovaný imidž a uznanie značky.
![](https://alibaba.sk/iboodegh/apple_diferencia-1024x328.webp)
cSpotrebitelia majú v každom prípade tendenciu predpokladať, že je to preto, že Apple si vybudoval povesť výrobcu dobre vyrobených prémiových produktov.
Ochrana osobných údajov zákazníka
![](https://alibaba.sk/iboodegh/apple_ochrana.jpg)
Apple vždy dával jasne najavo, že si váži súkromie zákazníkov a dokázal, že s údajmi svojich zákazníkov narába oveľa lepšie ako ostatní konkurenti.
Počas CES 2020 hlavný riaditeľ spoločnosti Apple pre globálne súkromie uviedol, že spoločnosť Apple vníma súkromie ako –
- Minimalizujte množstvo osobných údajov zhromaždených od používateľov.
- Poskytovanie vysoko zabezpečeného cloudového úložiska (iCloud)
- Poskytovanie nástrojov pre používateľov, aby si mohli zachovať svoje súkromie
Záverečné myšlienky
Hlavné stratégie spoločnosti Apple sú nasledovné –
Apple využíva vývoj produktov a prienik na trh ako svoju hlavnú intenzívnu stratégiu rastu.
Vývoj produktov spoločnosti Apple sa točí okolo vytvárania čistých a prémiových produktov, ktoré sú celkom nadčasové a oslovujú širšie publikum, pričom ich stratégiu prenikania na trh možno zhrnúť ako odlíšenie sa od zvyšku konkurencie, poskytujúce svojim produktom atmosféru odlišnosti a uznania.
Ich výnimočná zákaznícka podpora a bezproblémová integrácia medzi ich produktmi sú čerešničkou na torte, ktorá pomáha spoločnosti Apple pevne si udržať svoju pozíciu jedného z lídrov na trhu v odvetví technológií a spotrebnej elektroniky.