História Amazonu

Loading

Obsah

Amazon je obrovský – pomáha prevádzkovať Netflix, podporuje fungovanie vládnych organizácií, ako je Ministerstvo zahraničných vecí USA a NASA a vlastní 41 dcérskych spoločností a značiek. Amazon sa môže pochváliť rôznorodým portfóliom operácií –

  • Elektronický obchod
  • Spotrebná elektronika
  • Cloud computing
  • Umela inteligencia
  • Digitálna distribúcia
  • Potraviny

Ako sa však Amazon dostal tam, kde je teraz? Ako sa zo spoločnosti , ktorá začínala ako internetové kníhkupectvo, stala druhá najrýchlejšia spoločnosť na svete, ktorá dosiahla biliónové zhodnotenie?

Malé začiatky

Vznik a rast Amazonu možno spájať s jedným mužom – Jeffom Bezosom. Pred založením Amazonu Bezos pracoval ako výkonný riaditeľ hedžového fondu na Wall Street a myšlienka na vytvorenie Amazonu sa zrodila v jeho „rámci minimalizácie ľútosti“ – obával sa, že nevyužije príležitosť na začatie podnikania , keď bude môcť.

Iskra pre začatie online podnikania prišla v roku 1994, keď si Bezos prečítal štatistiku o budúcnosti internetu a exponenciálnom raste jeho používateľov, ktorý by mohol zmeniť spôsob podnikania. S tým ako inšpirácia Jeff opustil spoločnosť DE Shaw & Co., kde pôsobil ako viceprezident, a presťahoval sa do Seattlu, Washington. Bezos mal k dispozícii veľa času a rozhodol sa nájsť najlepší produkt, ktorý by mohol začať predávať online.

Po zostavení zoznamu produktov na predaj – ktorý zahŕňal kompaktné disky, počítačový hardvér a počítačový softvér – sa Bezos konečne rozhodol pre knihy, ktoré budú prvým produktom, ktorý bude predávať online. Dôvodom bolo, že literatúra vždy požadovala, ak nie romány, akademické knihy a knihy znamenali jednoduchšie riadenie zásob.

Zábavný fakt:

  • Amazon nebola prvou spoločnosťou, ktorá začala predávať online. Spoločnosť s názvom Computer Literacy (kníhkupectvo v Silicon Valley) začala predávať produkty obchodu online hneď po otvorení internetu pre verejnosť v roku 1991. Amazon sa stal „prvým“, odkedy sa stal e-commerce mainstreamom.

5. júla 1994 Jeff Bezos začlenil svoju firmu pod názov Cadabra, Inc, ktorý sa neskôr zmenil na Amazon, keď si jeho právnik a mnohí ďalší pomýlili názov s „Cadaver“. Pred zmenou názvu na Amazon však Jeff takmer zvažoval, že pomenuje spoločnosť Relentless a dokonca kúpil názov domény relentless.com.

Zábavný fakt:

  • Bezos stále vlastní názov domény relentless.com a jeho návšteva vás presmeruje na Amazon.

Akonáhle sa usúdilo, že začnú predávať knihy online, v júli 1995 bol Amazon oficiálne založený Bezosom a jeho vtedajšou manželkou MacKenzie Tuttle v garáži Bezosovho prenajatého domu v Seattli, pričom jeho rodičia investovali takmer 250 000 dolárov ako zárodok. peniaze.

Online kníhkupectvo

Knihy boli prvé produkty Amazonu a charakteristickým znakom Amazonu bola jeho doručovacia služba. Amazon pomohol preniesť to, čo sa považuje za samozrejmosť, do hlavného prúdu a v tom čase sa doručovanie až pod dvere považovalo za inovatívne. Predtým človek nemal inú možnosť, ako fyzicky navštíviť miestne obchody pre zásoby.

Zábavný fakt:

Reklamy
  • Prvou knihou, ktorá sa predávala na Amazon.com, bola kniha Douglas Hofstadter Fluid Concepts and Creative Analogies: Computer Models of the Fundamental Mechanisms of Thought.

Amazon rástol rýchlo a možno to čiastočne pripísať Jeffovmu heslu – rýchlo, rýchlo. Aby sa značka stala úspešnou, musela rýchlo rásť a rýchlo rástla – do 2 týždňov od uvedenia na trh boli tržby Amazonu až 20 000 $/týždeň.

V októbri 1995, len tri mesiace po spustení, Amazon požiadal o svoju prvú verejnú ponuku. Do decembra 1996 mal Amazon viac ako 180 000 registrácií. 15. mája 1997 Amazon vstúpil na burzu a ponúkal svoje akcie za 18 USD za akciu a obchodoval sa pod burzovým symbolom AMZN na NASDAQ.

Čoskoro po tom, čo Amazon vstúpil na burzu, mal viac ako 1 000 000 zákazníkov, ktorí sa zaregistrovali pre svoju platformu. Vstup na burzu tiež kúpil Amazon potrebnú expozíciu a jeho príjmy vzrástli z 15,7 milióna dolárov v roku 1996 na 148 miliónov dolárov v roku 1997. Bolo to tiež približne v rovnakom čase, keď Amazon dodal svoj miliónty produkt.

Zábavný fakt:

  • Bezos osobne doručil milióntu objednávku zákazníkovi v Japonsku.

Bezos videl vo svojom modeli úspech a Amazon bol pripravený začať ponúkať ďalšie produkty vo svojom internetovom obchode .

Diverzifikácia

V roku 1998 začal Amazon pomaly rozširovať zoznam ponúkaných produktov – počnúc počítačovým softvérom a hudbou. V tom istom roku vzrástli tržby Amazonu na 610 miliónov dolárov. Čoskoro Amazon predával rôzne produkty, ktoré zahŕňali spotrebnú elektroniku, a dokonca mal vo svojom zozname aj novšie kategórie produktov, ako sú hračky, nástroje a vybavenie.

V tomto období tiež začala rozširovať svoju činnosť na medzinárodnej úrovni – kúpila kníhkupectvá Bookpages, Telebook vo Veľkej Británii a v Nemecku. Tieto dva nákupy sa považujú za vôbec prvú akvizíciu Amazonu od založenia. Do konca roku 1999 mal Amazon zastúpenie vo viac ako 150 krajinách a do celého sveta dodal viac ako 20 miliónov produktov.

Amazon Associates Program – Začleňovanie affiliate marketingu do hlavného prúdu

V roku 2000 Amazon začal povoľovať výrobcom a predajcom tretích strán uvádzať a predávať svoje produkty na svojich stránkach. Na druhej strane si Amazon zobral províziu z ceny každého predaného produktu, zatiaľ čo predajcovia tretích strán môžu ťažiť z obrovského dosahu a vplyvu Amazonu. To bol obrovský úspech a kúpil model affiliate marketingu do hlavného prúdu.

Zábavný fakt:

  • Amazon nebola prvou spoločnosťou, ktorá začala “umožňovať výrobcom tretích strán uvádzať svoj tovar na svojich stránkach. Bolo niekoľko ďalších, ktorí to urobili pred Amazonom, zatiaľ čo iba Amazon pomohol urobiť to populárne.

Bolo to približne v tom istom roku, keď Amazon vytvoril svoje ikonické logo od A po Z so šípkou v tvare úsmevu prechádzajúceho od a po z, čo naznačuje, že spoločnosť ponúka veľa produktov.

Nové vykopávky

V roku 2001 Amazon presťahoval svoje sídlo cez jazero do Belltownu v Seattli. Toto miesto sa neskôr stalo známym ako HQ1. Hneď po presune do nového sídla Amazon vykázal svoj vôbec prvý zisk – 1 cent na akciu pri tržbách 1 miliardy dolárov.

Áno, Amazon nikdy nepreukázal, že je ziskový a až v roku 2001 sa prelomil. To, čo spôsobilo, upokojilo skeptikov, že tento nekonvenčný obchodný model je napokon udržateľný. Bezos s cieľom rýchlo rásť mal tendenciu reinvestovať všetky zarobené peniaze späť do spoločnosti, aby jej pomohol expandovať a rásť.

Zvyšok roku 2000

Rok 2000 bol pre Amazon veľkým rokom. Počas tohto desaťročia Amazon spustil svoju cloudovú platformu Amazon Web Services, predplatné Amazon Prime a svoje značky produktov.

Reklamy

Webové služby Amazon

Platforma Amazon Web Services bola spustená v júli 2002 a spočiatku ponúkala len malé nástroje a služby využívajúce cloudové technológie. Až v roku 2006 Amazon konečne znovu spustil AWS a skonsolidoval všetky svoje doterajšie cloudové ponuky pod rovnaký dáždnik.

V súčasnosti je AWS najväčším poskytovateľom cloudových služieb na svete a AWS patrí medzi najväčšie zdroje príjmov Amazonu.

Amazon Prime

Amazon spustil svoj program predplatného Prime v júni 2005 s predpokladom, že po platbe vopred vo výške 79 USD môžu zákazníci získať dve dodávky na svoje objednávky na celý rok. V čase spustenia predplatného Prime Amazon samostatne ponúkal možnosť dvojdňového doručenia na objednávky zákazníkov za 10 dolárov.

Ukázalo sa, že to bolo zbytočné pre mnohých, ktorí používali Amazon predovšetkým na nakupovanie, pretože poplatok za predplatné sa zaplatí sám, ak zákazníci zadali osem objednávok do roka. Mnohí veria, že práve to viedlo k obrovskému rastu Amazonu, pretože motivovalo zákazníkov, aby si objednávali viac, čo v konečnom dôsledku znamenalo pre Amazon lepšie príjmy. A keďže sa Amazon vždy snažil rásť namiesto toho, aby sa naháňal za priamymi číslami zisku, ukázalo sa to pre nich ako udržateľné, hoci pri používaní tohto modelu strácali dosť veľkú sumu peňazí.

Značky Amazon

Bolo to tiež približne v rovnakom čase, ako bol spustený Prime, Amazon tiež začal predávať produkty – najskôr textil, kuchynské náčinie a podobne – pod ich privátnou značkou Pinzon. V roku 2007 Amazon uviedol na trh svoju značku AmazonBasics, ktorá pokrývala spotrebnú elektroniku. Tieto dve sa považujú za prvé značky privátnych značiek Amazonu a predávali sa na webovej stránke Amazonu spolu s produktmi tretích strán.

Amazon má v súčasnosti pod nimi pôsobiace tieto súkromné ​​značky –

  • Pinzon
  • AmazonBasics
  • Solimo
  • Amazon Elements
  • Wag
  • Mama medvedica
  • Presto!
  • Jedlo a nápoje
  • Bezbožne Prime
  • 365
  • AmazonFresh
  • Happy Belly
  • Oblečenie
  • Mae
  • Goodthreads
  • 206 Kolektív
  • Amazon Essentials

Toto sú súkromné ​​značky Amazonu, ktoré fungujú pod názvom „Vlastné značky“ a sú oddelené od exkluzívnych značiek na Amazone. Položky exkluzívnej značky sú ponuky a produkty tretích strán predávané výhradne cez Amazon.

HQ1 Renovácie & HQ2

V roku 2016 bolo zrekonštruované hlavné ústredie Amazonu v Belltowne a boli postavené novšie kancelárie. Medzi nimi bola budova Day 1 – súčasť trojvežového komplexu, ktorý slúži ako ústredie Amazonu – a Amazon Spheres – tri guľovité zimné záhrady, ktoré sú pokryté päťuholníkovými šesťhrannými panelmi – ktoré slúžia ako salónik a pracovný priestor pre zamestnancov. S viac ako 40 000 rastlinami pestovanými v zariadení slúži aj ako skleník.

Amazon tiež minul viac ako 5 miliárd dolárov na výstavbu druhého sídla v Crystal City, Arlington, Virginia. Toto sa stalo známym ako HQ2.

Prechod do režimu offline

21 rokov po svojom založení otvoril Amazon svoj prvý fyzický obchod v roku 2015. Amazon otvoril maloobchodné kníhkupectvo – Amazon Books – v nákupnom centre v Seattli a predával knihy, ktorých cena sa zhodovala s jeho webovou stránkou, a dokonca poskytoval zákaznícke recenzie priamo na svojich regáloch. .

Čoskoro potom Amazon otvoril kamenné obchody pod názvami – Amazon Go (potraviny a pohodlie), Amazon Fresh (miesta vyzdvihnutia potravín) a Amazon 4-star (všeobecný merchandising). Okrem toho Amazon v roku 2017 získal aj Whole Foods, čo so sebou prinieslo 400 vlastných existujúcich fyzických maloobchodných predajní.

Tu je zoznam fyzických obchodov Amazonu začiatkom roku 2020 –

  • Amazon Go Grocery – obchod s potravinami (1 obchod)
  • Amazon Go – obchody so zmiešaným tovarom založené na senzoroch bez pokladníkov (25 obchodov)
  • Amazon Books – kníhkupectvá (21 predajní)
  • Amazon 4-hviezdičkové – obchody s tovarom (11 obchodov)
  • Amazon Fresh Pickup – miesta vyzdvihnutia potravín Amazon (2 obchody)
  • Whole Foods (500 obchodov)

To nás privádza k akvizíciám Amazonu od jeho začiatku v roku 1994.

Akvizície a spoločnosti Amazon

Amazon získal nespočetné množstvo spoločností a väčšinu z nich začlenil ako svoje dcérske spoločnosti a do svojich služieb a svojho obchodného modelu. Tu je zoznam veľkých akvizícií, ktoré Amazon urobil od svojho založenia –

Okrem akvizícií Amazon v októbri 2013 kúpil vydavateľa denníkov Washington Post. Amazon tiež založil Blue Origin už v roku 2000. Blue Origin sa zameriava na prieskum vesmíru podobný SpaceX a je súkromne financovaný Jeffom Bezosom.

Reklamy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *