História Facebooku

Čítané celkom 22 x, Dnes prečítané 1 x

Obsah

4. februára 2020 mal Facebook 15 rokov s viac ako 2,3 miliardami aktívnych používateľov mesačne. To predstavuje 30 % svetovej populácie.

Facebook sa stal neoddeliteľnou súčasťou našich životov a služby alebo produkty Facebooku sme tak či onak využívali – aspoň raz v minulosti. Facebook pomohol naštartovať novú vlnu internetu – Web 2.0 a Facebook bol jedným z priekopníkov.

Poďme zistiť, ako sa stránka s internátnymi izbami stala jednou z najvplyvnejších technologických firiem v histórii a medzi používateľmi je viac ako štvrtina svetovej populácie.

Harvardské začiatky

Facebook založili 4. februára Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin , Dustin Moskovitz a Chris Hughes na svojej internátnej izbe na Harvarde a pôvodne sa nazýval „Thefacebook“.

Facebook však nebol prvou stránkou Marka Zuckerberga – vytvoril niekoľko ďalších stránok podobných Facebooku, čo nakoniec viedlo k myšlienke vytvorenia centralizovanej online stránky, kde by ľudia mohli zverejňovať svoje informácie.

A jednou z týchto stránok bola FaceMash.

FaceMash

FaceMash bola webová stránka typu „Hot or Not“, ktorú Mark vytvoril počas svojho druhého ročníka. Na FaceMash Mark umiestnil vedľa seba obrázky tvárí rôznych harvardských študentov – nelegálne získané z online facebookov deviatich domov Harvardu – aby používatelia hlasovali o tom, kto z týchto dvoch vyzerá lepšie.

„Facebook“ je webový adresár spravovaný niekoľkými americkými univerzitami, ktorý obsahoval kontaktné údaje a fotografie svojich študentov.

FaceMash prilákal viac ako 450 návštevníkov a viac ako 22 000 zobrazení obrázkov do štyroch hodín po spustení. FaceMash bol však v priebehu niekoľkých dní vypnutý a Zuckerberg bol obvinený správou Harvardu za porušenie individuálnych práv na súkromie – použil fotografie jednotlivcov bez ich súhlasu, ktoré boli hacknuté z webovej stránky spravovanej inštitúciou.

Nakoniec boli obvinenia zrušené a Mark sa po verejnom ospravedlnení dostal bez škôd. Po ochutnaní úspechu a potenciálu pre interaktívnu online stránku sa zameral na vytvorenie centralizovanej webovej stránky na použitie v rámci vysokej školy.

Reklamy

Vytvorenie Thefacebooku

Počas toho istého semestra Mark vytvoril ďalšiu stránku pre záverečné umelecké skúšky, kde uverejnil obrázky umenia, ktoré obsahovali aj sekciu pre používateľov, aby mohli pridávať komentáre. Mark zdieľal túto stránku so svojimi spolužiakmi a začali zdieľať poznámky pomocou sekcie komentárov. Toto bolo neskôr implementované na Facebooku ako používateľské príspevky.

To ešte viac posilnilo jeho predchádzajúcu myšlienku centralizovaného facebooku, aby sa študenti univerzít mohli navzájom uverejňovať, zdieľať a objavovať. Mark sa rozhodol vytvoriť práve to a pripojil sa k spolužiakovi z Harvardu Eduardovi Saverinovi, pričom obaja súhlasili s investovaním 1 000 dolárov do stránky.

4. februára 2004 vydal Mark Zuckerberg „Thefacebook“ za prítomnosti svojich spolubývajúcich a partnerov – Eduarda Saverina, Andrewa McColluma a Chrisa Hugesa.

Thefacebook mal byť prvou iteráciou stránky sociálnej siete pod doménou thefacebook.com a dočkal sa veľkého prijatia. Ale nezaobišlo sa to bez spravodlivého podielu súdnych sporov.

ConnectU žaluje Facebook

Do šiestich dní od spustenia Thefacebooku Zuckerberga obvinili traja starší študenti Harvardu – Tyler Winklevoss, Cameron Winklevoss a Divya Narendra – za to, že Mark ukradol ich nápad na vytvorenie sociálnej siete s názvom ConnectU (pôvodne HarvardConnection), ktorá by umožnila používateľom pridať ďalších používateľov ako priateľov, posielať správy a uverejňovať svoje obrázky a použiť ich na vytvorenie Facebooku.

Tím ConnectU pôvodne najal Zuckerberga, aby pomohol vytvoriť ich stránku ConnectU, a niekoľko dní po jej spustení sa dozvedel o „Thefacebooku“ prostredníctvom tlačovej správy. Nakoniec sa to vyriešilo tak, že každý z tria ConnectU získal 1,2 milióna akcií Facebooku a Facebook získal ConnectU.

Masívny rast

Okrem súdneho sporu ConnectU bol facebook obrovským hitom a rýchlo rástol –

  • Na základe návrhu Mark umiestnil stránku na zoznam adries Kirkland, ktorý obsahoval asi 300 ľudí. Do 24 hodín od zverejnenia na mailing liste počet registrovaných užívateľov presiahol 1300.
  • Spočiatku bol Facebook obmedzený len na študentov Harvardu a na konci prvého mesiaca sa už polovica študentov Harvardu prihlásila.
  • Potom bol otvorený pre ďalšie univerzity Ivy-League a čoskoro bol otvorený pre väčšinu ostatných vysokých škôl a univerzít v USA a Kanade.
  • V júni 2004 sa Facebook presťahoval do nového nájomného domu v Palo Alto v Kalifornii a neustále inovoval vlastnosti a funkcie stránok.
  • V júli 2004 bol začlenený Facebook a Sean Parker – zo slávy Napster a predtým pôsobil ako „neformálny“ Markov poradca pri vytváraní Facebooku – sa stal prvým prezidentom spoločnosti.
  • V septembri 2004 Thefacebook spustil svoju „stenu“. Nástenka na Facebooku umožňovala svojim používateľom uverejňovať správy a prijímať správy od priateľov.

Facebook neustále rástol závratným tempom a ku koncu roku 2004 dosiahol 1 milión používateľov – a to všetko len vďaka registráciám študentov univerzít v USA a Kanade. S číslami, ako sú tieto, bolo pre Facebook jednoduchšie nájsť investorov a získať financie.

Počiatočné financovanie

Na začiatku sa o náklady na prevádzkovanie Facebooku starali sami Mark Zuckerberg a Eduardo Saverin – obaja vlastnili majetkové podiely v spoločnosti. Facebook tiež spúšťal reklamy na svojich webových stránkach, aby získal dodatočné príjmy na pokrytie svojich nákladov.

Sean Parker oslovil Reida Hoffmana, spoluzakladateľa LinkedIn , aby pomohol s financovaním spoločnosti. Hoci sa Reid zaujímal o koncept Facebooku, investovať doň by bolo proti jeho povinnostiam na LinkedIn. Namiesto toho Reid odporučil obrátiť sa na Petra Thiela – jedného zo spoluzakladateľov PayPal.

Ukázalo sa, že to bola dobrá výzva, pretože Peter Thiel rýchlo investoval 500 000 dolárov do Facebooku a pripojil sa ako jeden z členov predstavenstva s 10,2% vlastníctvom spoločnosti. Peter Thiel sa tak stal prvým externým investorom Facebooku.

Z Facebooku sa stáva Facebook

S dostupnými finančnými prostriedkami sa Facebook rozšíril na viac ako 800 univerzitných kampusov av septembri 2005 vypustil „The“ z „Thefacebook“ a stal sa Facebookom (doména facebook.com bola zakúpená za 200 000 dolárov). Facebook sa tiež konečne otvoril pre študentov stredných škôl, aby sa k platforme mohli pripojiť spolu so zamestnancami Microsoftu a Apple.

Zostávajúce mesiace roku 2005 boli pre Facebook obdobím rýchlej expanzie. V októbri 2005 Facebook pridal na svoju stránku fotografie a rozšíril sa aj do iných krajín ako USA a Kanada. V decembri 2005 predstavil Facebook svojim používateľom možnosť označovať fotografie a oslovil viac ako 6 miliónov používateľov.

V apríli 2006 Facebook spustil svoju stránku optimalizovanú pre mobilné zariadenia na adrese m.facebook.com. Väčšia zmena nastala v septembri 2006 – stránka bola otvorená a umožnila komukoľvek starším ako 13 rokov s platným e-mailom pripojiť sa k Facebooku. Vďaka tomu sa Facebook už neobmedzoval len na stredné školy, vysoké školy, univerzity alebo podniky.

To viedlo k zdvojnásobeniu používateľskej základne zo 6 miliónov na začiatku roka 2006 na 12 miliónov do konca roka.

Reklamy

V septembri 2006 Facebook spustil jednu zo svojich najvýznamnejších funkcií – News Feed.

Predtým museli používatelia preskakovať z jedného používateľského profilu na druhý, aby si pozreli svoje najnovšie príspevky. No News Feed vytvoril centralizovaný stream priamo na domovskej stránke, z ktorého si môžete prezerať všetky príspevky a aktualizácie ich priateľov.

Vyhýbanie sa guľke

V júli 2006 Yahoo! oslovil Facebook, aby ho kúpil za 1 miliardu dolárov. V tom čase mal Facebook okolo 8-9 miliónov používateľov a zarábal 30 miliónov dolárov.

Po oslovení s ponukou akvizície sa stretli traja vtedajší členovia predstavenstva Facebooku – Mark Zuckerberg, Peter Thiel a Jim Beyer (VC) – a toto stretnutie prebiehalo takto:

Mark Zuckerberg: Toto je akási formalita, len rýchle zasadnutie predstavenstva, nemalo by to trvať viac ako 10 minút. Očividne tu nebudeme predávať.

Peter Thiel: Asi by sme sa o tom mali porozprávať. Miliarda dolárov je veľa peňazí. Vlastníte 25 percent. S peniazmi sa toho dá veľa robiť.

Mark: Neviem, čo by som mohol s peniazmi urobiť. Založil by som si ďalšiu sociálnu sieť. Tak trochu sa mi páči ten, ktorý už mám. [Yahoo] nemal žiadnu definitívnu predstavu o budúcnosti. Neocenili správne veci, ktoré ešte neexistovali, a preto podceňovali podnikanie.

S tým Yahoo! dohoda bola uzavretá a veci pokračovali ako zvyčajne.

Word Of Mouth Boost

Keďže Facebook nepredal svoje podnikanie spoločnosti Yahoo! a otvorenie sa všetkým viedlo k masívnemu prílevu používateľov, ktorí sa pripojili k platforme.

Ku koncu roka 2007 sa počet aktívnych používateľov Facebooku za mesiac zvýšil o 80 % na 58 miliónov. Facebook tiež uskutočnil svoju prvú akvizíciu v roku 2007 – ParaKey získal v júli 2007. ParaKey založili spolutvorcovia Firefoxu a vyvíjali webový operačný systém, ktorý bol potom integrovaný a používaný Facebookom na vytváranie a podporu ich mobilných telefónov. stránky.

Facebook tiež spustil svoju samostatnú aplikáciu Facebook pre iPhone v júli 2008.

V roku 2009 však Facebook zmenil spôsob, akým ľudia používali sociálne médiá a internet vo všeobecnosti, zavedením jednoduchej, no veľmi efektívnej funkcie – tlačidla „Páči sa mi to“.

Tlačidlo Páči sa mi na Facebooku

Tlačidlo „Páči sa mi to“ je jednou z najjednoduchších funkcií, aké kedy boli pridané na Facebook, ale bolo účinné pri ovplyvňovaní toho, čo sa malo uverejniť na Facebooku a na internete vo všeobecnosti.

Tlačidlo Páči sa mi to v skutočnosti malo byť nazývané „úžasné tlačidlo“ po tom, čo preň zvolil názov Mark Zuckerberg. Symbol pre tlačidlo Páči sa mi bol považovaný zo súboru znakov obsahujúcich hviezdu, palec hore a znamienko plus.

Facebook tiež nebol prvý, kto zaviedol tlačidlo páči sa mi; FriendFeed, stránka sociálneho agregátora fungujúca približne v rovnakom čase ako Facebook, už v roku 2007 spustila funkciu „páči sa mi“, zatiaľ čo Facebook spustil funkciu „páči sa mi“ až 9. februára 2009.

Je iróniou, že v priebehu niekoľkých mesiacov po tom, čo Facebook predstavil na svojej stránke tlačidlo Páči sa mi, 10. augusta 2009 získal FriendFeed.

Čoskoro potom dosiahol Facebook v júli 2010 500 miliónov aktívnych používateľov mesačne. Facebook mal v roku 2010 veľký úspech, najmä vďaka akvizíciám. Facebook získal nasledujúce startupy a spoločnosti s cieľom zlepšiť a ponúknuť novšie funkcie na svojej stránke –

  • Divvyshot (správa fotografií) – Fotografie z Facebooku
  • ShareGrove (Fóra) – Skupiny na Facebooku
  • Hot Potato (check-in/aktualizácie stavu) – Facebook Places

Facebook predstavuje časovú os

V júni 2011 Facebook nahradil „Facebookovú stenu“ zavedením časovej osi Facebooku. Táto nová funkcia umožnila používateľom usporiadať príspevky v chronologickom poradí a zoskupiť rôzne položky do príslušných kategórií.

Išlo o zásadnú (a znepokojujúcu) zmenu oproti predchádzajúcej „stene“, ktorá bola zameraná predovšetkým na rozprávanie „príbehu života používateľov“, čo umožnilo zahrnutie interaktívnych príspevkov a obrázkov.

Facebook predstavuje aplikáciu Messenger

Facebook mal celkom jednotvárny rok 2011, pokiaľ ide o vydania a aktualizácie produktov, pričom jediným hlavným vydaným produktom bol Facebook Messenger pre iOS a Android . Aplikácia okamžitých správ umožnila používateľom Facebooku posielať správy, fotografie, videá a dokumenty iným používateľom prostredníctvom internetu.

V decembri 2011 Facebook presunul svoje operácie do väčšieho sídla v Menlo Park v Kalifornii. Areál 10 budov bol bývalý priestor spoločnosti Sun Microsystems a dovtedy sa Facebook pohyboval z jedného miesta na druhé v rámci Palo Alto.

Krátko po spustení aplikácie Facebook Messenger a presune do svojho nového sídla Facebook oznámil, že získa Instagram za 1 miliardu dolárov.

Facebook kupuje Instagram

V apríli 2012 Facebook získal Instagram – aplikáciu na zdieľanie fotografií – za približne 1 miliardu dolárov, čo z neho urobilo najväčšiu akvizíciu Facebooku vôbec.

Instagram získal 1 miliardu dolárov ako hotovosť a akcie a akvizíciou Instagramu si Facebook vybudoval stabilnú pozíciu v mobilnom sektore – priestor, ktorý bol pre Facebook považovaný za slabinu, pretože Facebook Messenger nefungoval podľa očakávania.

Ďalším veľkým míľnikom pre Facebook bolo oznámenie o zverejnení.

Facebook IPO

Facebook požiadal o svoju prvú verejnú ponuku 1. februára 2012 a na burzu vstúpil 18. mája 2012 – mesiac po tom, ako získal Instagram za miliardu dolárov – a bol považovaný za jednu z najväčších a najočakávanejších IPO všetkých čias. V čase podania IPO Facebook oznámil, že má okolo 845 miliónov aktívnych používateľov a viac ako 2,7 miliardy denne lajkov a komentárov.

IPO Facebooku bolo ocenené na 38 dolárov za akciu, čím sa pri spustení vyzbieralo 16 miliárd dolárov. To znamenalo, že ak by ste počas IPO investovali 1 000 USD, predstavovalo by to 4 992 USD (192 USD/akcia od februára 2020). Po IPO si Mark Zuckerberg ponechal 22% vlastnícky podiel vo Facebooku.

Počas štyroch mesiacov po IPO Facebook dosiahol hranicu 1 miliardy používateľov mesačne a stal sa prvou službou svojho druhu, ktorá dosiahla takýto počet používateľov. Facebooku trvalo len 8 rokov, kým dosiahol hranicu miliardy používateľov – čo znamenalo, že Facebook v tom čase používal 1 zo 7 ľudí na planéte.

Facebook uvádzal novšie produkty a postupné aktualizácie – pričom väčšina z nich bola zameraná na stránku sociálnej siete – približne ďalšie dva roky. Medzi niekoľko pozoruhodných patrí –

  • Trendy na FB
  • Aplikácia Facebook Group
  • Priatelia v okolí

Od roku 2014 sa Facebook skutočne začal diverzifikovať, namiesto toho, aby sa držal svojej pevnosti sociálnych médií.

Odvážiť sa preč od Facebooku

Facebook kupuje WhatsApp

WhatsApp je mobilná aplikácia bez reklám, ktorá svojmu používateľovi umožňuje bezplatne posielať neobmedzené množstvo správ, uskutočňovať hlasové hovory a videohovory so svojimi kontaktmi. Keďže WhatsApp používa na poskytovanie svojich služieb internet, používateľom sa neplatia žiadne poplatky operátora, iba poplatky za internetové dáta. Vďaka tomu sú hovory a správy prakticky bezplatné.

Vo februári 2014 Facebook oznámil svoje plány na získanie WhatsApp za 16 miliárd dolárov , ktoré sa potom po rokovaniach zvýšili na 19 miliárd dolárov. Ale v skutočnosti Facebook skutočne zaplatil WhatsApp 22 miliárd dolárov, pretože časť platby bola s akciami Facebooku a ceny jeho akcií vzrástli na 77 dolárov zo 68 dolárov v čase uzavretia obchodu v októbri.

S predchádzajúcou akvizíciou Instagramu a teraz s WhatsApp, Facebook upevnil svoje postavenie v mobilnom sektore.

Facebook kupuje Oculus

Oculus VR vyrába virtuálne náhlavné súpravy a začal ako kampaň na Kickstarter. Oculus vytvoril svoju kampaň na Kickstarter v roku 2012 a vyzbieral 2,5 milióna dolárov na vytvorenie svojho prvého headsetu VR.

Facebook kúpil Oculus v marci 2014, len mesiac po tom, čo získal WhatsApp za 2 miliardy dolárov. Oculus existoval len 2 roky a v čase nákupu fungoval ako Kickstarter.

Táto akvizícia spoločnosti Oculus pomohla Facebooku diverzifikovať sa mimo sociálnych médií do sveta VR.

Facebook kupuje reťazový priestor

Chainspace je blockchainový startup vyvíjajúci platformu distribuovanej účtovnej knihy založenú na inteligentných zmluvách.

Vo februári 2019 Facebook získal Chainspace za nezverejnenú sumu a integroval svoj tím do Facebooku. To ukázalo, že Facebook sa snaží vstúpiť do blockchainového priestoru a bolo to potvrdené o niekoľko mesiacov neskôr, keď Facebook oznámil spustenie svojej vlastnej kryptomeny.

Kryptomena Facebooku

Zatiaľ čo sa objavili zvesti o presune Facebooku do kryptopriestoru z jeho akvizícií a náborových vzorov už v samotnom decembri 2017, akvizícia Chainspace tieto fámy ešte viac posilnila.

V júni 2019 Facebook oznámil, že spustí svoju vlastnú kryptomenovú platformu Libra – digitálnu menu.

Tu je to, čo o Váhach doteraz vieme –

  • Facebook plánuje integrovať Libra do Facebooku a jeho aplikácií, ako sú WhatsApp, Facebook Messenger, Instagram a podobne, čo umožní svojim používateľom vykonávať peňažné prevody z aplikácie.
  • Váhy má – zatiaľ – regulovať nezisková pobočka Facebooku Calibra.
  • V čase písania tohto článku osem zakladajúcich partnerov – PayPal, Mastercard, Visa, Mercado Pago, eBay, Stripe, Booking Holdings a Vodafone – prestalo podporovať a opustilo Libru.
  • Váhy a Mark Zuckerberg boli vládou varovaní, že kryptomena sa nespustí bez súhlasu rôznych regulačných agentúr.

Facebook spustenie kryptoaktív , ktoré je regulované jednou z jeho (neziskových) dcérskych spoločností, zdvihlo veľa obočia verejnosti, ako aj vlády kvôli predchádzajúcim škandálom a súdnym sporom v oblasti ochrany súkromia.

Porušenie údajov a škandály na Facebooku

Facebook má za sebou dlhú históriu zanedbávania svojich používateľov a ich súkromia. Tu je časová os pozoruhodných škandálov a porušení Facebooku –

  • 2005 – Funkcia Beacons zdieľala históriu nákupov používateľov s inými stránkami bez súhlasu používateľa
  • 2008 – Technická chyba odhalila dátumy narodenia viac ako 80 miliónov používateľov Facebooku
  • 2009 až 2014 – Federálna obchodná komisia (FTC) sa zapojila, pretože predtým Facebook umožnil zverejnenie súkromných informácií svojich používateľov bez varovania
  • 2013 – Porušenie údajov: Chyba Facebooku neúmyselne odhalila softvérovú chybu, ktorá odhalila e-mailové adresy a telefónne čísla 6 miliónov používateľov
  • 2014 až 2018 – Škandál Cambridge Analytica
  • 2018 – Porušenie údajov: Kvôli zlým bezpečnostným opatreniam boli hackeri schopní ukradnúť digitálne prihlasovacie kódy až 50 miliónom používateľských účtov
  • 2019 – Porušenie údajov #1: Odhalené údaje 540 miliónov používateľov Facebooku
  • Porušenie údajov č. 2: Facebook „neúmyselne“ získal údaje e-mailových kontaktov z viac ako 1,5 milióna
  • Porušenie údajov č. 3: Boli odhalené telefónne čísla, mená a ID používateľov viac ako 267 miliónov používateľov Facebooku

Facebook v roku 2020

Facebook sa stále viac zameriava na zavádzanie lepších bezpečnostných opatrení a poskytovanie väčšieho súkromia svojim používateľom, aby znovu získal stratenú dôveru z mnohých únikov údajov a škandálov.

Facebook tiež získava množstvo spoločností – najmä v oblasti strojového učenia, umelej inteligencie a rozpoznávania tváre a diverzifikuje sa do iných odvetví – kryptomeny, VR, internetových služieb, trhovísk a podobne.

Reklamy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.