História spoločnosti Kodak

Čítané celkom 258 x, Dnes prečítané 1 x

Kodak bola známa fotografická spoločnosť , ktorá takmer zmizla z myslí ľudí. Kedysi to bolo najväčšie meno vo fotografickom priemysle a dokonca zohralo veľkú úlohu pri sprístupňovaní fotografie, ktorá nebola len koníčkom bohatých ľudí.

Spoločnosť Kodak bola priekopníkom vo filmovom a fotografickom priemysle a jej inovácie pomohli vytvoriť novšie technológie, ktoré sa používajú aj dnes.

Poďme sa pozrieť na zaujímavú históriu Kodaku a na to, ako sa v istom momente stal synonymom pre akt fotenia.

História spoločnosti Kodak

Spoločnosť Eastman Kodak Company alebo Kodak, ako bola všeobecne známa, bola založená v roku 1888 Georgeom Eastmanom v New Yorku ako spoločnosť zaoberajúca sa fotografovaním, filmom a zobrazovaním.

Počas jeho začiatkov bolo fotografovanie veľmi ťažkopádne – potrebovali ste drahé a ťažké fotografické vybavenie, ktoré na zachytávanie obrázkov využívalo objemné platne a samotná obsluha bola náročná úloha. Okrem toho sa platne museli vyvolať hneď po ich expozícii, aby sa vytvorila fotografia, aby sa získal použiteľný obraz. Fotografovanie bolo skôr okrajovým koníčkom alebo financovaným projektom a pre mnohých bolo mimo dosahu.

Kodak so svojím mottom – „Vy stlačíte tlačidlo, my urobíme zvyšok“ – sa rozhodol sprístupniť fotografiu so svojou spoločnosťou Kodak.

A práve to urobilo.

Spoločnosť Kodak uviedla na trh svoj prvý produkt pre verejnosť – fotoaparát Kodak – v roku 1888, v tom istom roku, v ktorom bola spoločnosť založená.

Fotoaparát sa ľahko používal a prenášal – niečo, čím väčšina fotoaparátov vtedy nebola. Ale tu je najvýraznejší faktor produktov Kodak – fotoaparáty boli predinštalované s kotúčom s fotografickým filmom, ktorý dokázal nasnímať 100 statických záberov, a spoločnosť Kodak ponúkla, že kotúče filmu vezme späť, vyvolá a vytlačí za malý poplatok. Zákazníci museli po odfotení poslať fotoaparát s filmom.

Toto je ukážkový príklad obchodného modelu „ žiletka a čepeľ “ , kde Kodak predal fotoaparáty lacno, aby ich dostal do čo najväčšieho počtu rúk, a plánoval zarobiť späť na predaji svojho spotrebného materiálu, ako sú kotúče filmov a služby.

Vďaka tomu boli fotoaparáty dostatočne lacné na to, aby ich verejnosť začala dostávať, a vďaka jednoduchému vývoju sa k nim mnohí hrnú v húfoch. Umožnil širokej verejnosti zvážiť vlastníctvo fotoaparátu a fotografovanie.

Reklamy

To zase viedlo k zvýšeniu predaja a príjmov spoločnosti Kodak a bolo to obojstranne výhodné pre všetkých.

Netrvalo dlho a spoločnosť Kodak začala zahŕňať poplatky za vývoj a tlač kotúčov filmu do svojich cien. To ešte viac zvýšilo zisky a tiež zamklo zákazníka do ekosystému Kodak, pretože musel ísť iba do Kodaku, aby si nechal vyvinúť rolky.

V dôsledku toho spoločnosť Kodak rýchlo rástla a tento rast bol ešte posilnený následným uvedením fotoaparátu The Brownie na trh za 1 dolár.

Kodachrome – Nech je farba!

Spoločnosť Kodak sa nezastavila a nespočinula na svojich skorých úspechoch a pokračovala v inováciách. V roku 1935 Kodak vynašiel Kodachrome, prvý farebný film na svete.

To sa stalo jedným z najpopulárnejších a najdlhšie predávaných produktov spoločnosti Kodak v jej histórii. Až v roku 2009, 74 rokov po tom, čo bol prvýkrát predstavený, spoločnosť Kodak zastavila výrobu kotúčov filmu Kodachrome. Spoločnosť Kodak sa neustále zapájala do pomoci priekopníkom vo filmoch a videách a do 60. rokov 20. storočia tržby spoločnosti Kodak narástli do miliardového rozsahu.

Tu je zoznam významných úspechov a inovácií, ktoré spoločnosť Kodak urobila v nasledujúcich rokoch –

  • V roku 1961 spoločnosť spustila svoju slávnu marketingovú kampaň „Kodak moment“ a ľudia si ju čoskoro začali spájať s fotografovaním a zachytávaním výnimočných momentov.
  • V roku 1962 dosiahol Kodak tržby 1 miliardu dolárov.
  • V roku 1963 spoločnosť Kodak uviedla na trh fotoaparát Instamatic – fotoaparát typu point-and-shoot – ktorý sa stal populárnym vďaka svojmu jednoduchému načítaniu a použitiu.
  • V roku 1966 bola pomocou fotoaparátu a filmovej technológie Kodak zachytená vôbec prvá fotografia planéty Zem z vesmíru.
  • V tom istom roku tržby spoločnosti Kodak dosiahli viac ako 2 miliardy dolárov.
  • Boli to George Eastman a Thomas Edison, ktorí pomohli vyvinúť stále populárny 35 mm film, ktorý sa dodnes používa na fotografie a filmy.
  • Úplne prvý röntgenový lúč bol pozorovaný na filme Kodak, čo viedlo k objavu a užitočnosti röntgenových lúčov vo všeobecnosti Wilhelmom Röntgenom.

V 70. rokoch spoločnosť Kodak vytvorila niečo, s čím si Kodak mnohí nespájajú – digitálny fotoaparát.

Priekopník digitálnych fotoaparátov

Prvým vynájdeným digitálnym fotoaparátom bol Kodak. V roku 1975 Steve Sasson, inžinier Kodaku, vytvoril prvý obrazový snímač CCD (charge-coupled device) (veľkosť 0,1 megapixela) a použil ho na zostavenie prvého digitálneho fotoaparátu na svete zo súčiastok ležiacich v továrni Kodaku.

Tu je niekoľko faktov o prvom digitálnom fotoaparáte na svete – Fotoaparát potreboval 23 sekúnd na zachytenie jednej čiernobielej fotografie a ako pamäťové médium použil kazety.

Nasledujúci rok výskumník Kodak Bryce Bayer vynašiel pole farebných filtrov Bayer – mriežku červených, zelených a modrých (RGB) farebných filtrov, ktoré umožnili obrazovému snímaču intenzitu svetla (jas) spolu s vlnovými dĺžkami svetla (farba). Bayerov filter sa považuje za veľmi dôležitý vynález, pretože pomáha fotoaparátom vytvárať farebné fotografie a stále sa používa takmer vo všetkých moderných digitálnych snímačoch.

V tom istom roku sa Kodak stal najväčším hráčom vo fotografickom a filmovom priemysle. Odhadovalo sa, že do roku 1976 mala spoločnosť Kodak viac ako 85 % a 90 % podiel na trhu s fotoaparátmi a filmami.

V roku 1979 výskumníci spoločnosti Kodak vytvorili prvé účinné organické diódy vyžarujúce svetlo (OLED). V roku 1981 dosiahol Kodak tržby vo výške 10 miliárd dolárov – presne v tom istom čase, keď si digitálne fotoaparáty začali získavať na popularite medzi bežnými spotrebiteľmi.

Úpadok spoločnosti Kodak

Začiatkom osemdesiatych rokov ho konkurenti Kodaku začali dobiehať z hľadiska ceny a funkcií. Priemysel sa začínal presúvať viac smerom k digitálnym náprotivkom a menej smerom k filmovým kotúčom a analógovým fotoaparátom.

V roku 1984 začali spotrebitelia uprednostňovať produkty Fujifilmu pred produktmi Kodak. Fujifilm bol japonský konkurent a ich kotúče na fotoaparáty boli zvyčajne o 20 % lacnejšie, pričom mali rovnakú kvalitu ako kotúče od spoločnosti Kodak.

Reklamy

V roku 1991 spoločnosť Kodak vyvinula prvú digitálnu jednookú zrkadlovku (DSLR) na svete – fotoaparát, ktorý využíva systém zrkadiel a hranolov, ktorý umožňuje fotografovi vidieť, akoby sa díval „cez“ objektív fotoaparátu, aby vedel, čo snímate.

V roku 1999 sa Kodak spojil so Sanyo a vyrobili prvé OLED displeje. Kodak dokonca používal OLED displeje ako hľadáčiky na svojich digitálnych fotoaparátoch.

Spoločnosť Kodak v rámci celej svojej činnosti zarábala väčšinu svojich peňazí na kotúčoch filmu a cítila, že musí pokračovať a zachovať predaj svojich kotúčov filmu. Takže aj keď si digitálne fotoaparáty – ktoré Kodak pomohol vynájsť – získali popularitu, Kodak sa stále sústreďoval na propagáciu svojich analógových produktov, ako sú filmové kotúče.

Zatiaľ čo Kodak mal doteraz skvelý chod, veci začali ísť z kopca počas 2000-tych rokov. V roku 2004 zaznamenala spoločnosť Kodak pokles ziskov, aj keď jej predaje boli na historickom maxime. V čase, keď sa spoločnosť Kodak začala sústreďovať na digitálne produkty – čo urobila uvedením množstva digitálnych fotoaparátov a tlačiarní, ktoré tlačia obrázky nasnímané z digitálnych fotoaparátov – už bolo neskoro zachytiť používateľov, ktorí prešli na iné značky .

Hoci spoločnosť Kodak ponúkala digitálne fotoaparáty, ľudia si stále väčšinou spájali Kodak s filmovými kotúčmi a analógovými fotoaparátmi.

Úsilie spoločnosti Kodak o obrat neprinieslo ovocie a spoločnosť pomaly musela obmedziť svoje operácie. V roku 2009 Kodak predal svoju technológiu OLED spoločnosti LG Corporation.

V roku 2012, po takmer 130 rokoch fungovania takmer na vysokej úrovni, spoločnosť Kodak vyhlásila bankrot a oznámila, že zastaví výrobu svojich digitálnych fotoaparátov, filmových kotúčov (niekoľko ich ešte zostáva vo výrobe) a digitálnych obrazových rámov.

Kodak v roku 2020

Spoločnosť Kodak sa po návrate z konkurzu začala viac zameriavať na poskytovanie digitálnych výtlačkov, dotykových obrazoviek a tlačiarní, pričom pokračuje v podpore kotúčov analógových fólií ich výrobou, ako aj chemikálií potrebných na vývoj týchto kotúčov.

Vďaka dlhému zoznamu patentov boli jej tlačiarne Kodak schopné prežiť na vysoko konkurenčnom trhu tlačiarní. Hoci spoločnosť Kodak nedokázala zarobiť veľké zisky s nepatrnými ziskovými maržami, stále dokázala ponúkať kvalitné tlačiarne a dokonca sa stali základom v kanceláriách po celom svete.

Nedávno Kodak predal svoj chemický biznis čínskej korporácii , no podarilo sa mu udržať si filmovú divíziu. Aj keď by sa to mohlo zdať ako tragický pád kedysi známeho giganta, zdá sa, že veci vyzerajú správne s nedávnym nárastom predaja „nehybných filmov“ v dôsledku obnovenej pozornosti snímania na analógový fotoaparát namiesto digitálny.

Reklamy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.