Ako funguje Steam | Obchodný model Steam

Loading

Obsah

Odvetvie videohier je obrovský biznis – za posledných 10 rokov zarobilo viac peňazí ako Hollywood a hudobný priemysel dokopy .

Veľká časť tejto zmeny prúdi cez niekoľko rôznych služieb distribúcie hier a jedinou dominantnou prítomnosťou v tomto sektore bol vždy Steam.

Čo je Steam?

Steam je platforma na distribúciu videohier, ktorá používateľom umožňuje prezerať, nakupovať a hrať hry.

Predstavte si Steam ako digitálny trh na nákup hier, kde – môžete nájsť hru, ktorá sa vám páči, zaplatiť za ňu ako pri nakupovaní online, stiahnuť si kópiu hry a začať hrať. Nemusíte vlastniť fyzickú kópiu ani vám ju nepošle Steam po zakúpení hry. Všetko je digitálne.

Steam je dostupný na rôznych platformách, ako napríklad – Windows, macOS, Linux a na mobilných operačných systémoch, ako sú Android a iOS. Steam je možné nainštalovať a používať rovnako ako akýkoľvek iný softvér v príslušných operačných systémoch.

Steam vlastní spoločnosť Valve Corporation, známa ako Valve Software – vývojár, vydavateľ a distribučná spoločnosť videohier, ktorá vytvorila herné hity, ako sú série Half-Life, Counter-Strike a DOTA.

Okrem toho, že Steam funguje ako digitálny obchod, má aj aspekt sociálnych sietí – Steam umožňuje svojim používateľom pripojiť sa a komunikovať medzi sebou prostredníctvom rovnakej platformy.

Steam bol priekopníkom služby digitálnej distribúcie, pretože bola prvou svojho druhu, keď bola prvýkrát spustená 12. septembra 2003. Predtým, ako existovali platformy ako Steam, hry museli byť fyzicky vlastnené a kupované a novšie záplaty hier bolo ťažkopádne presadzovať.

Steam bol vytvorený, aby fungoval ako centrum pre používateľov na nákup hier vyrobených spoločnosťou Valve a prijímanie aktualizácií a záplat hneď po ich vydaní. Čoskoro bol rozšírený tak, aby umožňoval uvedenie hier od iných vývojárov na Steam spolu s rovnakou podporou ako hry od Valve. Robí sa to pomocou rozhrania Steamworks API, ktoré poskytuje Steam –

Zatiaľ čo priemysel videohier možno rozdeliť do troch hlavných kategórií – PC, konzoly a mobilné hry, práve v priestore PC a konzol kraľuje Steam.

Od svojho uvedenia na trh sa Steam stal ťažkou váhou v odvetví, zbieral tržby v miliardách dolárov a do roku 2011 predstavoval Steam viac ako polovicu predaja digitálnych počítačových hier.

Obchodný model Steam

Steam funguje na províznom obchodnom modeli, kde Steam berie percentuálny podiel zo všetkých predajov uskutočnených na jeho platforme. Steam a Amazon sa považujú za subjekty, ktoré využili a priniesli tento model do popredia prostredníctvom každého z ich veľmi úspešných online [distribúcií] obchodov.

Reklamy

Steam tiež viedol cestu v modeli freemium počas prvých niekoľkých rokov prevádzky – ponúkal hry zadarmo, aby podporil svoj rast a oslovil širšie publikum. To pomohlo priviesť na platformu viac používateľov, ktorí sa nakoniec držali Steamu – keďže to bola jediná hlavná služba, ktorá mala v ponuke veľa herných titulov.

Ako funguje Steam?

Steam funguje ako online trh a v podstate sa stará o herné publikum a musí prilákať spoločnosti a štúdiá zaoberajúce sa vývojom hier. Ide skôr o spoločný úspech, kde viac predajcov znamená zvýšený počet používateľov pristupujúcich k platforme.

Steam má v súčasnosti na svojej platforme uvedených viac ako 30 000 hier, viac ako 90 miliónov aktívnych používateľov mesačne a miliardu registrovaných účtov od februára 2020.

Kľúčoví partneri Steamu

Hráči

Hlavnou zákazníckou základňou Steamu sú vášniví hráči, ktorí im poskytujú jednoduchú a ľahko použiteľnú platformu na nákup a hranie hier. Steam im tiež pomáha spojiť sa s ostatnými hráčmi z celého sveta.

Vývojári hier a štúdiá

Spoločnosti zaoberajúce sa vývojom hier sú miazgou Steamu. Štúdiá tretích strán na platforme pomáhajú Steamu poskytovať rôzne hry na svojej platforme, čo ešte viac zvyšuje ich príťažlivosť.

Akvizície

Steam získal herné štúdiá –

  • Turtle Rock Studios
  • Štúdiá plné hviezd

Steam má tiež veľa dcérskych spoločností –

  • Ventil Sarl
  • Valve GmbH

Kľúčové zdroje Steamu

Herné tituly prvej strany

Steam má silnú sadu titulov a IP adries prvej strany, ako napríklad –

  • Séria Half-Life
  • Séria Counter-Strike
  • Séria Left4Dead
  • Séria DOTA
  • Séria portálov
  • Séria Team Fortress

Vedomosti zamestnancov

Zamestnanci a vývojári spoločnosti Valve dávajú voľnosť tomu, aby sa mohli venovať akémukoľvek podniku a prúdom, o ktoré sa aktuálne zaujímajú. Pomáha to získať z nich to najlepšie a produkt, ktorý sa im bude hodiť. Aj keď to drasticky predlžuje čas vývoja, pre Valve a Steam to funguje, pretože sa úplne nespoliehajú na predaj hier, aby sa udržali.

Toto množstvo IP a skvelých titulov prvej strany znamená, že Valve má stále veľkú výhodu aj v prípade vývojárov a štúdií tretích strán, ktorí sa sťahujú z obchodu Steam.

Reklamy

Operačný model Steamu

Prístup Steamu je pomerne priamočiary, pokiaľ ide o distribúciu hier. Steam ponúka používateľom čisté používateľské rozhranie, ktoré uvádza všetko na predaj, zdvojnásobuje sa ako sociálna platforma a platforma na správu digitálnych práv (DRM).

Používatelia

1. Používatelia môžu vyhľadávať hry

2. Nakupujte hry

3. Hrajte zakúpené hry

4. Pripojte sa, chatujte, navštevujte fóra a čítajte recenzie hier s ostatnými používateľmi Steamu

Vývojári hier a štúdiá

Herní vývojári a štúdiá môžu použiť službu Steam Direct – súčasť distribučného programu Steamworks – na uvedenie svojich hier na Steam.

Pridanie novej hry do Steamu je také jednoduché ako registrácia a vyplnenie všetkých digitálnych papierov a odoslanie hry na kontrolu. Steam poskytuje podrobné pokyny na uvádzanie hier v službe Steam.

Ako Steam zarába peniaze | Model výnosov zo služby Steam

Predaj na Steame

Steam získava väčšinu svojich príjmov prostredníctvom percentuálneho zníženia všetkých predajov uskutočnených prostredníctvom svojho trhu. Skorší Steam si bral fixných 30 % zo všetkých uskutočnených predajov. Toto bola jeho norma dlho, kým Steam v novembri 2018 nezmenil svoje ceny –

PredajRozdelenie výnosov
Do 10 miliónov dolárov30 %
Medzi 10 a 50 miliónmi dolárov25 %
Viac ako 50 miliónov dolárov20 %

Za prvých 10 miliónov dolárov z predaja si Steam ukrojí 30 %. Steam bude klesať o 25 % a 20 % pri predajoch medzi 10 až 50 miliónmi dolárov a nad 50 miliónov dolárov.

Steam tiež účtuje 100 USD za každý produkt, ktorý chce vývojár hry uviesť a predávať na svojej platforme ako „poplatok za priame odoslanie produktu Steam“.

To sa pridáva do fondu príjmov Steamu, pretože každý deň sú v službe Steam uvedené stovky, ak nie tisíce nových hier.

Predaj hardvéru

Malé percento príjmov Steamu pochádza z predaja Steam Controller.

Steam Controller, ktorý je momentálne prerušený, mal pri prvom uvedení na trh v roku 2015 cenu okolo 50 dolárov a jeho posledné šarže sa predávali za výrazne zľavnenú cenu 5 dolárov. Steam Controller sa odlišuje tým, že má duálne trackpady a vstavaný gyroskop a akcelerometre, ktoré poskytujú vstupy ovládané naklonením k riadeniu a iné pohybom riadené vstupy, ktoré by inak vyžadovali pretekársky volant.

Program Steam PC Café

Steam poskytuje komerčné licencie pre internetové kaviarne a akékoľvek inštitúcie, ktoré pracujú v komerčnom meradle, prostredníctvom ich programu Steam PC Café .

To umožnilo ktorejkoľvek inštitúcii s platnou licenciou Steam PC Café využívať nasledujúce funkcie –

Záverečné myšlienky

Steam má jednoduchý a priamočiary obchodný model, kde si vyžaduje licenčný poplatok za to, že pôsobíte ako platforma a poskytovateľ služieb, vďaka ktorým hry jednoducho a ľahko oslovia svoje publikum z herných štúdií.

Po uvedení šesť rokov predtým, ako konkurenčné herné vývojárske štúdiá spustili svoje verzie online obchodov pripomínajúcich Steam, si vybudoval monopol na odvetvie distribúcie hier a poskytol vyleštený produkt, ktorému je dosť ťažké konkurovať vďaka dlhoročným skúsenostiam.

Reklamy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *