Fanúšik zrejme vyfotil tajný dron, o ktorom sa iba špekulovalo

Čítané celkom 3,814 x, Dnes prečítané 2 x

O tajnom projekte výškového stealth Drone Northrop Grumman RQ-180 sa špekuluje niekoľko rokov. Až nedávno sa ho podarilo zahliadnuť naozaj. Dvojmotorový dron vyfotili nad leteckou základňou Edwards v Kalifornii.

Nemenovaný zdroj poskytol časopisu Aviation Week snímku neznámeho lietadla v blízkosti preslávené kalifornskej základne amerického letectva. Ako sa ukázalo, lovcovi zaujímavých snímok sa podarilo zachytiť jeden z najtajnejších lietadiel amerických ozbrojených síl: dron RQ-180.

Typ RQ-180 je utajovaný projekt výškového bezpilotného lietadla s dlhou výdržou HALE (High-Altitude, Long-Endurance). Podľa amerických médií je flotila dronov RQ-180 v operačnom nasadení od konca roku 2019. Vyrába americká firma Northrop Grumman, rovnako ako koncepčne podobný nový strategický bombardér B-21 Raider.

Oficiálne miesta o projekte mlčia, ale indície naznačujú, že RQ-180 je unikátny prieskumná a komunikačná výšková platforma určená pre budovaný všeobjímajúci veliteľský a riadiaci systém ABMS (Advanced Battle Management System) amerického letectva. RQ-180 skrz ABMS umožní (podľa niektorých dokonca revolučne) zlepšiť prístupové povedomie o bojovej scéne, “real-time” riadenie bojujúcich jednotiek a zásadne skráti reťazec ničenia (kill chain).

Samokrídlo RQ-180 je poháňané dvojicou prúdových motorov neznámeho typu. Podľa informácií z otvorených zdrojov je rozpätie RQ-180 40 metrov. Pre porovnanie – dron MQ-9 Reaper má rozpätie 20 metrov a strategický bombardér B-2 Spirit cez 52 metrov. RQ-180 sa nápadne podobá tajnému Drone RQ-170 Sentinel, ktorý má dvakrát menší rozpätie a iba jeden motor.

V každom prípade Northop Grumman má s Dronom a samokrídlami bohaté skúsenosti. Okrem bombardérov Spirit a Raider firma postavila operačne používaný RQ-4 Global Hawk a demonštrátor X-47 Pegasus. Northop Grumman sa tiež podieľa na výstavbe ABMS.

Podľa portálu Aviation Week sa lietadla RQ-180 prezýva, vďaka jeho nezvyčajné bielej farbe, “biely netopier” a podľa všetkého je zaradený k 74. prieskumné letca (74th Reconnaissance Squadron). Letka má v znaku tiež bieleho netopiera.

Štíhle dlhé krídla potvrdzujú príslušnosť RQ-180 k dronom typu HALE. Vďaka použitiu stealth bude dron veľmi ťažko zameriteľný streleckými a navádzacími rádiolokátormi, pozemnými aj leteckými, protivzdušnej obrany protivníka. Výškový dostup sa odhaduje na 21 tisíc metrov (70 000 stôp) alebo vyššie – z tejto výšky možno prepojiť pomocou priamej komunikácie (line-of-sight) miesta vzdialené na pevnine alebo morskej hladine zhruba tisíc kilometrov.

GMTI (Ground-Moving Target Indicator) umožňuje sledovať pohyb na zemi.

Ako si všíma portál The Drive: War Zone, RQ-180 sa tvarovo nápadne podobá technologickému demonštrátoru P-175 Polecat od spoločnosti Lockheed Martin. Polecat vykonával testovacie lety v roku 2005, ale nakoniec havaroval. Ďalší osud programu Polecat nie je známy. Jedným z cieľov programu bolo preskúmať nové inovatívne technológie výroby a kompozitné štruktúry.

Reklamy

Čo vie?

Otázkou sú poslania a schopnosti RQ-180. Podľa amerických médií je RQ-180 prieskumným s komunikačným Dronom, a teda v podstate dopĺňa, alebo nahrádza špionážne lietadlá U-2 “Dragon Lady”, prieskumné Drone Global Hawk či prieskumné a veliteľské lietadlá E-8C JSTARS (Joint Surveillance Target Attack Radar System ).

V prípade RQ-180 sa špekuluje o použití rádiolokátorov pre odhaľovanie pohybujúcich sa cieľov na zemi GMTI (Ground-Moving Target Indicator), pre vytváranie verných radarových snímok SAR (Synthetic Aperture Radar), alebo prostriedkov elektronického spravodajstva ELINT (electronic intelligence).

Ďalšou úlohou, o čom špekuluje portál The Drive: War Zone, je často skloňovacia schopnosť “dátového majáka a prekladača”. Vďaka svojej vysokej výške letu a výdrži môže RQ-180 slúžiť ako nízko letiaci komunikačný satelit – dokáže teda prepájať pod sebou letiace lietadlá, ale aj pozemné alebo námorné jednotky. Navyše RQ-180 môže fungovať ako prekladač medzi navzájom nekompatibilnými DATALINK madlo (Multifunction Advanced Data Link) lietadiel F-35 Lightning II a IFDL (Intra-Flight Data Link) F-22A Raptor.

Koncept využitia výškového Dronu, ako prieskumné a komunikačné platformy.

Vysoko letiaci RQ-180 môže obojsmerne prepájať a prekladať dáta z F-35, F-22 alebo strategických bombardérov B-21 Raider (Raider získa DATALINK Mádl), ale aj nízko letiacich taktických dronov. Komunikácia bude pochopiteľne možno aj priamo medzi RQ-180 alebo s komunikačnými satelitmi – napríklad s budovanú sieťou Starlink.

Materská loď

Týmto spôsobom každé taktické či strategické bojové lietadlo môže získať “božský pohľad” na bojisko – vďaka vytvorenej bojové sieti každý letún bude mať úplný prehľad o pozíciu, stave a úlohy všetkých jednotiek na bojisku. Podobne možno priamo ovládať aj zo vzdialenosti tisíce kilometrov kŕdľa menších dronov, napríklad vysadených z iných väčších dronov alebo bombardérov.

Ostatne pred niekoľkými dňami dron XQ-58A Valkyrie zo svojej vnútornej zbraňové šachty zo vzduchu vypustil malý dron ALTIUS-600. Dron môže niesť najrôznejšie hlavice, vrátane bojových, a má dolet vyše 400 km.

Možno si tak predstavíme situáciu, kedy bombardéry vypustia neďaleko nepriateľského priestoru desiatky alebo stovky týchto dronov, ktoré budú cez výškový dron RQ-180 riadené z mnohých tisíc kilometrov vzdialeného veliteľstva – napríklad z dobre vybaveného veliteľského stanovišťa raketových krížnikov Ticonderoga či novo budovaných Common Mission Control Center (CMCC).

Podľa amerických médií má byť RQ-180 kľúčovým prvkom spomínaného systému velenia a riadenia ABMS. Ten je zase súčasťou zjednotenej a navzájom prepojené platformy pre velenie a riadenie naprieč všetkými zložkami ozbrojených síl USA (tzv. JADC2, čiže Joint All Domain Command and Control).

Common Mission Control Center (CMCC) je nové veliteľské stredisko nahrádzajúce TACS (Theatre Air Control System). CMCC je súčasťou ABMS – zhromažďuje a za pomocou umelej inteligencie spracováva prieskumné, monitorovacie a spravodajské informácie zo všetkých domén. Z toho centra sa majú riadiť operácie RQ-180.

ABMS pôvodne vznikol ako náhrada za komunikačné a veliteľské lietadlá E-8 Joint STARS. Lietadlá E-8 slúži na sledovanie situácie na bojisku a rozosielanie informácií jednotlivým veliteľom. ABMS ale ďaleko presahuje ambície a schopnosti lietadla E-8.

Nejde o jeho priamo náhradu, výsledkom programu nie je jedno riadiace stredisko v jednom lietadle, ale systém rôznych zariadení a dielov, ktoré dohromady majú prepojiť jednotlivé jednotlivé bojové zariadení i ich veliteľa. ABMS má umožniť všetkým americkým a spojeneckým jednotkám na bojisku i mimo neho zdieľať údaje z celej plejády senzorov (radarových, optických, elektronických) v reálnom čase. S operačným nasadením ABMS sa počíta tento rok alebo v roku 2022.

Reklamy

Ostatne letectvo už pre potreby ABMS ako “dátový maják a prekladač” otestovalo spomínaný lietadlo U-2. Rovnako tak letectvo skúšalo sprostredkovať prenos dát medzi F-22 a F-35 za pomocou Drone XQ-58A Valkyrie.

(Zdroj: ides.cz)

Reklamy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.