Fanúšik zrejme vyfotil tajný dron, o ktorom sa iba špekulovalo
O tajnom projekte výškového stealth Drone Northrop Grumman RQ-180 sa špekuluje niekoľko rokov. Až nedávno sa ho podarilo zahliadnuť naozaj. Dvojmotorový dron vyfotili nad leteckou základňou Edwards v Kalifornii.
Nemenovaný zdroj poskytol časopisu Aviation Week snímku neznámeho lietadla v blízkosti preslávené kalifornskej základne amerického letectva. Ako sa ukázalo, lovcovi zaujímavých snímok sa podarilo zachytiť jeden z najtajnejších lietadiel amerických ozbrojených síl: dron RQ-180.
Typ RQ-180 je utajovaný projekt výškového bezpilotného lietadla s dlhou výdržou HALE (High-Altitude, Long-Endurance). Podľa amerických médií je flotila dronov RQ-180 v operačnom nasadení od konca roku 2019. Vyrába americká firma Northrop Grumman, rovnako ako koncepčne podobný nový strategický bombardér B-21 Raider.
Oficiálne miesta o projekte mlčia, ale indície naznačujú, že RQ-180 je unikátny prieskumná a komunikačná výšková platforma určená pre budovaný všeobjímajúci veliteľský a riadiaci systém ABMS (Advanced Battle Management System) amerického letectva. RQ-180 skrz ABMS umožní (podľa niektorých dokonca revolučne) zlepšiť prístupové povedomie o bojovej scéne, “real-time” riadenie bojujúcich jednotiek a zásadne skráti reťazec ničenia (kill chain).
Samokrídlo RQ-180 je poháňané dvojicou prúdových motorov neznámeho typu. Podľa informácií z otvorených zdrojov je rozpätie RQ-180 40 metrov. Pre porovnanie – dron MQ-9 Reaper má rozpätie 20 metrov a strategický bombardér B-2 Spirit cez 52 metrov. RQ-180 sa nápadne podobá tajnému Drone RQ-170 Sentinel, ktorý má dvakrát menší rozpätie a iba jeden motor.
V každom prípade Northop Grumman má s Dronom a samokrídlami bohaté skúsenosti. Okrem bombardérov Spirit a Raider firma postavila operačne používaný RQ-4 Global Hawk a demonštrátor X-47 Pegasus. Northop Grumman sa tiež podieľa na výstavbe ABMS.
Podľa portálu Aviation Week sa lietadla RQ-180 prezýva, vďaka jeho nezvyčajné bielej farbe, “biely netopier” a podľa všetkého je zaradený k 74. prieskumné letca (74th Reconnaissance Squadron). Letka má v znaku tiež bieleho netopiera.
Štíhle dlhé krídla potvrdzujú príslušnosť RQ-180 k dronom typu HALE. Vďaka použitiu stealth bude dron veľmi ťažko zameriteľný streleckými a navádzacími rádiolokátormi, pozemnými aj leteckými, protivzdušnej obrany protivníka. Výškový dostup sa odhaduje na 21 tisíc metrov (70 000 stôp) alebo vyššie – z tejto výšky možno prepojiť pomocou priamej komunikácie (line-of-sight) miesta vzdialené na pevnine alebo morskej hladine zhruba tisíc kilometrov.
Ako si všíma portál The Drive: War Zone, RQ-180 sa tvarovo nápadne podobá technologickému demonštrátoru P-175 Polecat od spoločnosti Lockheed Martin. Polecat vykonával testovacie lety v roku 2005, ale nakoniec havaroval. Ďalší osud programu Polecat nie je známy. Jedným z cieľov programu bolo preskúmať nové inovatívne technológie výroby a kompozitné štruktúry.
Čo vie?
Otázkou sú poslania a schopnosti RQ-180. Podľa amerických médií je RQ-180 prieskumným s komunikačným Dronom, a teda v podstate dopĺňa, alebo nahrádza špionážne lietadlá U-2 “Dragon Lady”, prieskumné Drone Global Hawk či prieskumné a veliteľské lietadlá E-8C JSTARS (Joint Surveillance Target Attack Radar System ).
V prípade RQ-180 sa špekuluje o použití rádiolokátorov pre odhaľovanie pohybujúcich sa cieľov na zemi GMTI (Ground-Moving Target Indicator), pre vytváranie verných radarových snímok SAR (Synthetic Aperture Radar), alebo prostriedkov elektronického spravodajstva ELINT (electronic intelligence).
Ďalšou úlohou, o čom špekuluje portál The Drive: War Zone, je často skloňovacia schopnosť “dátového majáka a prekladača”. Vďaka svojej vysokej výške letu a výdrži môže RQ-180 slúžiť ako nízko letiaci komunikačný satelit – dokáže teda prepájať pod sebou letiace lietadlá, ale aj pozemné alebo námorné jednotky. Navyše RQ-180 môže fungovať ako prekladač medzi navzájom nekompatibilnými DATALINK madlo (Multifunction Advanced Data Link) lietadiel F-35 Lightning II a IFDL (Intra-Flight Data Link) F-22A Raptor.
Vysoko letiaci RQ-180 môže obojsmerne prepájať a prekladať dáta z F-35, F-22 alebo strategických bombardérov B-21 Raider (Raider získa DATALINK Mádl), ale aj nízko letiacich taktických dronov. Komunikácia bude pochopiteľne možno aj priamo medzi RQ-180 alebo s komunikačnými satelitmi – napríklad s budovanú sieťou Starlink.
Materská loď
Týmto spôsobom každé taktické či strategické bojové lietadlo môže získať “božský pohľad” na bojisko – vďaka vytvorenej bojové sieti každý letún bude mať úplný prehľad o pozíciu, stave a úlohy všetkých jednotiek na bojisku. Podobne možno priamo ovládať aj zo vzdialenosti tisíce kilometrov kŕdľa menších dronov, napríklad vysadených z iných väčších dronov alebo bombardérov.
Ostatne pred niekoľkými dňami dron XQ-58A Valkyrie zo svojej vnútornej zbraňové šachty zo vzduchu vypustil malý dron ALTIUS-600. Dron môže niesť najrôznejšie hlavice, vrátane bojových, a má dolet vyše 400 km.
Možno si tak predstavíme situáciu, kedy bombardéry vypustia neďaleko nepriateľského priestoru desiatky alebo stovky týchto dronov, ktoré budú cez výškový dron RQ-180 riadené z mnohých tisíc kilometrov vzdialeného veliteľstva – napríklad z dobre vybaveného veliteľského stanovišťa raketových krížnikov Ticonderoga či novo budovaných Common Mission Control Center (CMCC).
Podľa amerických médií má byť RQ-180 kľúčovým prvkom spomínaného systému velenia a riadenia ABMS. Ten je zase súčasťou zjednotenej a navzájom prepojené platformy pre velenie a riadenie naprieč všetkými zložkami ozbrojených síl USA (tzv. JADC2, čiže Joint All Domain Command and Control).
ABMS pôvodne vznikol ako náhrada za komunikačné a veliteľské lietadlá E-8 Joint STARS. Lietadlá E-8 slúži na sledovanie situácie na bojisku a rozosielanie informácií jednotlivým veliteľom. ABMS ale ďaleko presahuje ambície a schopnosti lietadla E-8.
Nejde o jeho priamo náhradu, výsledkom programu nie je jedno riadiace stredisko v jednom lietadle, ale systém rôznych zariadení a dielov, ktoré dohromady majú prepojiť jednotlivé jednotlivé bojové zariadení i ich veliteľa. ABMS má umožniť všetkým americkým a spojeneckým jednotkám na bojisku i mimo neho zdieľať údaje z celej plejády senzorov (radarových, optických, elektronických) v reálnom čase. S operačným nasadením ABMS sa počíta tento rok alebo v roku 2022.
Ostatne letectvo už pre potreby ABMS ako “dátový maják a prekladač” otestovalo spomínaný lietadlo U-2. Rovnako tak letectvo skúšalo sprostredkovať prenos dát medzi F-22 a F-35 za pomocou Drone XQ-58A Valkyrie.
(Zdroj: ides.cz)