Špión do vrecka. Pre armádu by mohli lietať robotické vtáčiky

Loading

 

DARPA ho získala od firmy AeroVironment, ktorá sa okrem iného špecializuje aj na stavbu bezpilotných lietajúcich strojov. Malý kolibrík je v jej doterajšej histórii nezvyčajný kus. Váži len 19 gramov a rozpätie krídel má zhruba 15 centimetrov.

 

Základnou výbavou je micro kamera, z ktorej sa prenáša obraz na monitor pilota / vojaka. Ten tak môže z bezpečia úkrytu preskúmať potenciálne nebezpečné okolia. Vo výsledku však môže mať letún úplne inú podobu. Bude záležať aj na hlasitosti, s akou sa dokáže pohybovať.

Stroj dokáže letieť rýchlosťou necelých dvadsať kilometrov. Ideálne je do vnútorných priestorov, kde panuje bezvetrie. Kolibrík si totiž poradí len s “vetrom” o maximálnej rýchlosti sedem kilometrov za hodinu. Také boli aj požiadavky agentúry DARPA pri vyhlasovaní súťaže o technológii použiteľnú pre nový druh prieskumných prostriedkov.

 

Podobnosť s kolibríkom nie je len vonkajšia. Zariadenia sa vo vzduchu pohybuje podobne ako títo malí vtáci, teda mávaním krídlami niekoľkokrát za sekundu. Nie je to len jednoduchý pohyb tam a späť. Uhol nábehu krídel sa počas švihu môže meniť. Robot sa tak dokáže vo vzduchu vznášať aj cúvať.

U veľmi malých lietajúcich strojov dokážu takto pohybujúce sa krídla vytvárať vztlak účinnejšie ako napríklad kombinácia vrtule s pevným krídlom alebo rotor.

Aerodynamika malých lietajúcich tvorov techniky dlho príliš nezaujímala. V podstate ju nebolo ako využiť. Situácia zo zmenila v posledných zhruba dvadsiatich rokoch.

{youtube}a8ZbtZqH6Io{/youtube}

Vďaka miniaturizácii elektroniky sa totiž konečne ponúka možnosť naložiť i malým lietajúcim strojom nejaký zmysluplný náklad. Vedci tak začali podrobne skúmať a popisovať napríklad rokov kolibríkov alebo múch. (Pre technicky zdatných staršie príklad práce platené mimo iného in rozpočtu DARPA )

 

Biomechanické triky odkukané od vtákov aj hmyzu sa zatiaľ v praxi nevyužívajú. Rozhodnutie agentúry DARPA je jedným z prvých náznakov, že technológie v tomto odbore dozrieva k pomalému prechodu do praxe.

 

Vojakom i ďalším užívateľom možno nebudú slúžiť vrtuľníky či lietadlá, ale robotické muchy alebo vtáky. Z technického hľadiska by sa to malo vyplatiť, kolibríky od AeroVironment vydrží vo vzduchu dlhšie ako desať minút, hoci majú len miniatúrne batériu.

Reklamy

 

Ide o zaujímavý výkon, ale pre ostré nasadenie, ktoré by malo prísť zhruba za desať rokov, to nestačí. DARPA bude v ďalších kolách súťaží od firiem chcieť, aby sa špionážne vtáčiky dokázali sami aktívne vyhýbať prekážkam a orientovať sa v priestoroch bez signálu GPS. Mala by sa zlepšiť aj výkonnosť komunikačného systému a v dôsledku teda zrejme stúpnu nároky na batérie. Pravdepodobné teda je, že ďalšie generácie kolibríkov priberie na váhe.

Reklamy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *