Obchodný model obuvi Toms | Vysvetlenie modelu jeden za jedného

Loading

Povedzme si o využití príčinného marketingu tak dobre, že je okolo neho vybudovaný „ziskový“ obchodný model .

Predstavte si spoločnosť, ktorá zarába milióny rozdávaním svojich produktov zadarmo. Áno, jednoduchý nápad s koreňmi v sociálnom podnikaní a marketingu pomohol Toms ukázať svetu, že je možné zarábať, aj keď robíte dobro pre spoločnosť.

Čo sú topánky Toms?

Toms Shoes je dcérskou spoločnosťou Toms, ziskovej maloobchodnej spoločnosti, ktorá má na svojom konte pomerne veľa produktov.

Spoločnosť Toms, ktorú založil v roku 2006, Blake Mycoskie, predčasne ukončila univerzitu, počala po tom, čo mal Blake príležitosť ísť na topánku, ktorú zorganizovala jedna Američanka, keď bol na dovolenke v Argentíne. To sa zrodilo Toms Shoes hlavný hnací faktor: Predaj topánok, daruj topánku .

Okrem topánok spoločnosť navrhuje a predáva aj rad ďalších produktov, ako sú okuliare, káva, odevy a kabelky prostredníctvom svojich príslušných dcérskych spoločností. Ich vlajkovou loďou sú topánky Alpergata. Blake si všimol, že boli v Argentíne dosť populárne a rozhodol sa ich priniesť do štátov.

Ako fungujú topánky Toms | Obchodný model jeden za jedného

Toms Shoes funguje na obchodnom modeli One-for-One, kde za každý predaný pár rozdáva pár topánok neprivilegovaným. To je všetko. Robí to prostredníctvom ich kamenných maloobchodných a internetových obchodov, ako aj na stránkach elektronického obchodu.

Zábavný fakt: Výraz „Toms One for One“ je ochrannou známkou spoločnosti Mycoskie, LLC.

Okrem toho Toms shoes využíva ďalších dvoch kľúčových partnerov, ktorí pomáhajú s darmi a pri propagácii značky.

Partneri Toms Shoes

Toms Shoes má dvoch hlavných partnerov:

Mimovládne organizácie

Toms prevádzkuje neziskovú organizáciu Friends of Tom, ktorá pomáha spájať jednotlivcov s komunitami v núdzi. Okrem toho Toms spolupracuje aj so stovkami mimovládnych organizácií v 60 krajinách na distribúcii ich darov.

Affiliate partneri

Toms Shoes tiež prevádzkuje pridružený program , ktorý umožňuje online podnikom spojiť sa so spoločnosťou Toms a vydať celý rad produktov. Online pridružené spoločnosti tiež pomáhajú propagovať Toms na svojich webových stránkach pomocou propagačných odkazov a ponúk, zatiaľ čo pridružené spoločnosti si vytvárajú príjmy .

Doteraz to hral dobre v prospech neustále rastúceho počtu spotrebiteľov „uvedomelých na značke“. Toms Shoes je tak dokonalý, ako len značka môže byť, pokiaľ ide o niekoho, kto hľadá módny pár obuvi, ktorý dá ostatným vedieť, že kúpou prispeli spoločnosti. Spotrebitelia majú vďaka sociálnym médiám a digitálnym reklamám väčšie povedomie o značke ako pred desiatimi rokmi.

Reklamy

Tomsova marketingová stratégia

To, čo sa zdá byť tak naivnou a jednoduchou myšlienkou darovania produktu za každý predaný produkt, je v skutočnosti marketingová brilantnosť – marketing je pre Toms Shoes v podstate bezplatný, pretože dary z ich strany pomáhajú zvyšovať informovanosť . Toms tiež využil sociálne médiá a využil ich v plnom rozsahu s množstvom kampaní pokrývajúcich ich darcovské akcie a podobne. To znamená bezplatné PR v mene Toms Shoes a ukázalo sa, že je to jeden z ich hlavných dôvodov úspechu. Zarobené médiá pomohli ušetriť dosť veľa na ich marketingovom rozpočte. Táto suma by sa potom mohla vrátiť späť do spoločnosti a spoločnosť má tiež nárok na daňový úver na svoje dary.

Toto bol ich obchodný model od začiatku a urobil zázraky.

Ako zarábajú topánky Toms peniaze?

Tu je malý prehľad o tom, ako Toms zarába:

  • Výroba topánok Toms stojí okolo 9 dolárov .
  • V obchodoch sa však predávajú kdekoľvek od 44 do 150 dolárov.
  • Zákazník nielen kryje darovaný pár, ale pomáha spoločnosti Toms dosiahnuť zisk približne 26 – 132 USD v závislosti od predaného páru.

To odpovedá na veľkú otázku, či je Toms Shoes ziskový alebo nie. (Keďže Toms nie je kótovaná spoločnosť, čísla nie sú presné, a preto je potrebné použiť verejne dostupné údaje, aby sme mohli pokračovať ďalej.)

Vieme, že k marcu 2019 spoločnosť Toms Shoes darovala viac ako 88 miliónov párov topánok . To ide do marketingového rozpočtu Toms Shoes za 13 rokov existencie spoločnosti – keďže dary sú pre Toms v podstate bezplatné PR prostredníctvom ich dojmov zo sociálnych médií a spravodajstva, ktoré dostanú za svoje dary. To nám dáva sumu, ktorú spoločnosť Toms Shoes minula na marketing – približne 792 miliónov dolárov – za všetkých 13 rokov existencie spoločnosti.

Porovnajme to s konkurentom Toms – povedzme napríklad Adidas, ktorý len v roku 2018 minul takmer 3,5 miliardy dolárov na marketing. To je takmer 4-násobok celkovej sumy, ktorú minuli Toms Shoes – vôbec.

Výnosy a čistá hodnota obuvi Toms

To prinieslo spoločnosti Toms Shoes čisté tržby vo výške približne 336 miliónov dolárov za jednoročné obdobie medzi septembrom 2017 – 2018.

V roku 2014 bola hodnota Toms Shoes ocenená na 625 miliónov dolárov. Toto bolo určené potom, čo Bain Capital, americká súkromná investičná spoločnosť, kúpila 50% podiel v spoločnosti.

Je obchodný model Tom Shoes udržateľný?

Toms Shoes išiel ukázať, že je možné zostať ziskový ako spoločnosť, ako aj vrátiť spoločnosti za jej zlepšenie. Existuje veľa spoločností, ktoré používajú model One-for-One odkedy ho Toms spopularizoval. Tu je niekoľko spoločností, ktoré používajú model Toms One-for-One s cieľom poskytnúť späť svetu:

  • Roma – Čižmy pre ženy a deti
  • Smile Squared – zubné kefky, cestovné denníky a vrecká na zips
  • BetterWorldBooks – Nové a použité knihy
  • 141 OKULIARE – Okuliare

Tu môžete vidieť trend. Nie každá spoločnosť, ktorá používa model One-for-One, dosiahne úroveň rastu a výhod Toms Shoes – teda nie hneď na začiatku. Spoločnosti, ktoré dobre zapadajú do modelu One-for-One, sú zvyčajne tie, ktoré predávajú každodenné komodity, ako sú topánky, oblečenie, každodenné potreby a podobne.

Reklamy

To neznamená, že One-for-One nie je životaschopnou možnosťou pre iné spoločnosti. Ide len o to, že sú vhodnejšie pre fyzické a hmatateľné produkty – ako softvér alebo služby – pretože tržby sa dajú ľahko vyúčtovať.

Stručne

Môže sa diskutovať o tom, či ich dary majú alebo nemajú význam – darovanie topánok nerieši chudobu ako celok a sú tu naliehavejšie problémy, ktoré treba riešiť. Objavil sa aj prípad etiky darov – mohli by si za to veľmi dobre vziať daňový bonus.

Či už je to dôveryhodné alebo nie, Toms pomohol modelu jeden za jedného dostať sa do centra pozornosti. To pomohlo podporiť sociálne podnikanie ako celok a preukázalo možnosť byť ziskový, aj keď sa darí konať dobro. Toto je najväčšia kľúčová vec od Toms Shoes.

Reklamy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *