Zavoláte si z lietadla a už o vás vedia. Tajné služby špehujú telefonáty

Loading

V decembri 2007 bola Air France prvá letecká spoločnosť, ktorej cestujúci mohli v testovacej prevádzke vďaka systému Mobile OnAir schválenému Európskou agentúrou pre Bezpečnosť letectva (EASA) počas letu posielať a prijímať SMS a MMS správy.
V telefónoch v s internetovým pripojením bolo potom možné vybavovať aj e-mailovú komunikáciu.
Okrem toho obmedzenú dobu testovala aj možnosť používania hlasovej služby.

Práve kvôli týmto testom skončili francúzske aerolinky v hľadáčiku tajných služieb.
V čase zahájenia pilotnej prevádzky totiž nešlo pri aerolinkách o bežnú prax.
Tajné služby preto vnímali Air France ako možný terč teroristických útokov, to isté platilo aj v prípade mexických aeroliniek Air Mexico.
Právne oddelenie NSA nevidelo v zacieleniu lietadiel oboch spoločností žiaden právny problém, ich lety tak mali po vstupe do amerického vzdušného priestoru podliehať najvyššiemu dozoru.

{googleads left}
Od hlasových služieb však Air France kvôli nepreukázateľným testom upustila.
Vo vyjadrení pre francúzsky portál preto odmieta akékoľvek obvinenia, že by mohli byť telefonáty cestujúcich odpočúvané americkými britskými tajnými službami.
Tí pre tieto účely, podľa informácií portálu Le Monde, vytvorili osobitné špionážne programy zhromažďujúce všetku prevádzku, teda hlasové aj dátové služby, či metadáta.
Operácie niesli kódové označenia “Straka zlodejka” a “Poštový holub”.

Vďaka špeciálnym programom sú tajnej služby schopné zhromažďovať údaje z mobilných telefónov používaných na palube lietadiel v letovej výške viac ako tri kilometre (pod touto letovou hladinou systém Mobil On Air nefunguje a nie je možné telefonovať) a to takmer v reálnom čase.
Telefóny sa pripájajú k sieti inštalovanej v kabíne lietadla, dáta a hovory sú potom na pozemné stanicu prenášané cez satelit.
Práve tieto signály zachytávajú aj tajné pozemné záchytné stanice tajných služieb.

V prípade zapnutého telefónu sú potom tajné služby pri znalosti zoznamu cestujúcich, čísla letu a  kódu leteckej spoločnosti údajne schopné určiť užívateľa daného telefónu.
Britská Tajná služba GCHQ má byť navyše údajne schopná aj vzdialeného zásahu do telefónu.
A to za jediným účelom, vynúti si totiž jeho reštartovanie, bez vedomia užívateľa tak získa prístup k bezpečnostnému kódu.

Informácie, ktoré portál Le Monde priniesol, pochádzajú z archívu bývalého bezpečnostného technika NSA a CIA Edwarda Snowdena, ktorý už v roku 2013 upozornil na sledovanie ľudí na internete.
Snowdenove dokumenty majú údajne obsahovať aj niekoľko konkrétnych príkladov hovorov zachytených na palubách komerčných letov.

Hoci za normálnych okolností telefonovanie nie je počas letu možné, niektoré aerolinky umožňujú cestujúcim využívať hlasové služby prostredníctvom palubných systémov.

{googleads left}
Napríklad v roku 2012 podľa údajov britskej tajnej služby umožňovalo alebo zvažovalo možnosť používať mobily počas letu celkom 27 aeroliniek, a to najmä v prvej a business triede diaľkových letov.
Boli medzi nimi napríklad spoločnosti British Airways, Hong Kong Airlines, Aeroflot, Emirates, Singapore Airlines, Turkish Airlines, či Lufthansa.

Podľa interných dokumentov NSA z roku 2009 používalo v decembri 2008 s svoj mobilný telefón počas letu 50 tisíc ľudí.
O dva mesiace neskôr sa ich počet zdvojnásobil.

Reklamy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *