Chcete dovážať z Číny? Kde nájsť trade company pokračovanie III
Nestaňte sa jednými z nich .
Import tovaru z Číny nie je nikdy úplne bez rizika . Ani skúsený importér sa čas od času nevyhne situácii, keď z Číny nedostane objednaný tovar . Nemusí sa nutne stať obeťou úmyselného trestného činu . Niekedy môže dodávateľ nečakane skrachovať , alebo vypraviť nevhodne zabalený tovar a odsúdiť ho tak ku skaze počas prepravy . Akokoľvek sa takým situáciám nedá úplne vyhnúť , možno aspoň obmedziť vzniknuté straty .
Pokúsme sa teda – aj s prispením tohto ” návodu ” – situáciu zmeniť k lepšiemu . Existujú názory , že sa malým a stredným podnikateľom dovoz čínskeho tovaru napriamo vôbec neoplatí a je pre nich výhodnejšie nakúpiť od veľkého – národného / domáceho – importéra , ktorý môže pri veľkých objednávkach riziko ekonomickej straty eliminovať investíciou do dôkladného preverenia dodávateľa , kontroly kvality pred nalodením tovaru a prípravou funkčné a podľa čínskych zvyklostí uzavretej zmluvy .
Považujeme za prínosné túto úvahy vytknúť pred úplne prvou zátvorku .
Na druhú stranu to , či tovar z Číny doviezť priamo alebo cez sprostredkovateľa , je na ekonomickej úvahe každého podnikateľa . A tento návod si nekladie za ( nemožný ) cieľ poskytovať rady v tejto oblasti . O čo sa však snažíme , je oboznámiť na nasledujúcich stránkach v 7 krokoch podnikateľskú verejnosť s tým , ako riziká spojené s dovozom tovaru z Číny eliminovať .
{googleads none}
Na začiatku je potrebné nájsť vhodného partnera . O cestách , ako tohto partnera nájsť sa dozviete v prvom kroku . V druhom kroku vám doporučujeme nástroje slúžiace na overenie dodávateľa . V časti ” Komunikácia s dodávateľom ” , teda v časti tri , ponúkame niekoľko užitočných rád , ako pripraviť podmienky pre úspešný obchod . Následnú platbu a zmluvné podmienky , vrátane právnych formalít , objasňuje v piatom a šiestom kroku . V Poslednej časti venujeme pozornosť prevzatia tovaru a prípadnej reklamácii .
Najjednoduchšie je poučiť sa z chýb ostatných . A učebného materiálu možno ( bohužiaľ ) stále zbierať mnoho a mnoho , akokoľvek si veľmi želáme a svojím dielom sa snažíme prispieť k tomu , aby tieto ” edukatívne zdroje skoro vyschli ” .
Jan Hebnar, zástupca vedúceho ekonomického úseku, zastupiteľský úrad v Pekingu
{googleads left}
Dovoz tovaru z Číny – komunikácia s dodávateľom aneb ” Ako som to posral “
by Lukáš – Pri rokovaní s Čínskymi dodávateľmi si človek musí uvedomiť , že naše hodnoty a správanie môžu pre ľudí z iných kultúr byť nepochopiteľné a aj veci , ktoré by u nás prešli ľudia mávnutím ruky , môžu spôsobiť veľké problémy .
Asi pred rokom a pol ( 2009 ) sme objednali menšie zásielku elektroniky z Číny , všetko niekoľkokrát predtým prešlo v poriadku , tovar sa predávalo bezchybne , až do chvíle kedy dorazila jedna zásielka kompletne nefunkčné . Našťastie sa jednalo len o doplnenie tovar za cca 150tis .
To že tovar nefunguje , sme zistili , až vo chvíli keď sa nám začalo vracať od zákazníkov . Problém totiž nenastal ihneď čo by som zistili pri náhodnej kontrole , ale až niekoľkonásobnom zapnutia . Na rad prišlo vyjednávania o reklamácii . Síce sme mali akúsi dohodu a možnosti vrátenia tovaru atď ale to je v tejto chvíli absolútne bezcenný dokument . Všetko prebiehalo v poriadku , s dodávateľom sme sa dohovorili na vrátenie a výmene tovaru , všetko sme odoslali a s tým začali problémy .
{googleads none}
Niekoľkokrát sme sa pýtal na to , čo je s tovarom pretože som podľa sledovacieho čísla videl , že bolo doručené . Číňan ale stále tvrdil , že doručené nebolo . Nakoniec sme do ich kancelárie poslali nášho človeka ( taktiež Číňana ) ku ktorému sa správali dobre a ktorý nám potvrdil , že tovar bol dodaný vrátane ďalšieho preberacieho protokolu .
Akonáhle som sa dozvedel tieto informácie , nasledoval celkom ostrý email Číňanovi ohľadom jeho neprípustného správania a toho aké dôsledky by mohlo mať ďalšie zdržiavanie reklamácie na našu ďalšiu spoluprácu . Zrovna som asi mal náladu niekoho pekne zbuzerovat takže to žluťák pekne schytal . Vo chvíli kedy s nami dodávateľ rovnako nekomunikoval , som rovnako nemal čo stratiť .
A ouha to som narazil na bariéru , ktorú nebolo možné prekonať . Asi som jednoducho napísal mail , o ktorom si Číňan myslel , že stratil tvár a tak sa pre istotu stratil nadobro .
{googleads none}
Dotyčný prestal odpovedať na maily , skype mŕtvy , tel mŕtvy , po týždni už ani maily neprichádzali a vracali sa ako nedoručiteľné . Dokonca postupoval tak dôkladne , že si zmazal profil z Alibaba a ďalších portálov . Proste koniec komunikácie . Nakoniec sme sa rozhodli to uzavrieť ako stratu a ďalej vec neriešiť .
Nikdy som sa nedozvedel , prečo k tomu došlo . Ak bola proste chyba v mojom rokovaní alebo sa jednoducho dodávateľmi nechcelo reklamáciu riešiť . Svoju úlohu mohla zohrať aj práve prebiehajúca kríza , ktorá položila aj peknú riadku čínskych firiem .
Z pohľadu Európana je chyba jasné na strane dodávateľa jednoducho porušil podmienky zmluvy . To že som s ním jednal nevyberaným tónom , si zaslúžil . Z pohľadu Číňana to ale môže byť úplne naopak . Čert aby sa v tom vyznal . Chybami sa človek učí , tak si môžem hovoriť, že strata 150tis ma môže ušetriť milióny v budúcnosti 🙂 Trebárs budem nabudúce postupovať inak … alebo nie ?
Pokračovanie článku: