Obchodný model Waze | Ako Waze funguje a zarába peniaze

Loading

Obsah

Waze je ako Google Maps – ale má viac funkcií. Zatiaľ čo Mapy Google poskytujú používateľom presné navigačné pokyny, Waze ich vylepšuje poskytovaním informácií generovaných používateľmi, ako sú napríklad nehody.

Spoločnosť Google nemá žiadnu takú funkciu, ktorá by umožňovala svojim používateľom nahrávať priamo do máp, aby to ostatní videli.

Čo je Waze?

Waze je „komunitne riadená“ dopravná a navigačná aplikácia, ktorá funguje na smartfónoch a tabletoch s GPS – poskytuje používateľom podrobnú navigáciu a navádzanie. Waze je momentálne k dispozícii na stiahnutie pre iOS a Android.

Waze bol založený v roku 2006, rok po spustení Google Maps, a pôvodne sa nazýval FreeMap Israel. Až v roku 2008 bol FreeMap Israel komercializovaný a dostal názov Waze.

Odvtedy sa Waze rozšírilo do viac ako 185 krajín a do konca roka 2018 získalo v priemere viac ako 115 miliónov aktívnych používateľov mesačne.

Waze kúpil Google v júni 2013 za približne 1,3 miliardy dolárov, aby pomohol vylepšiť svoju vlastnú mapovú službu – Google Maps. V čase písania Waze stále zostáva ako samostatná aplikácia.

Waze sa odlišuje od ostatných mapových služieb implementáciou crowdsourcingu do svojho modelu. Tu je návod, ako crowdsourcing zohráva úlohu pri prevádzkovom modeli Waze.

Obchodný model Waze

Ako Waze funguje?

Waze umožňuje svojim používateľom prostredníctvom aplikácie zdieľať a aktualizovať informácie o veciach, s ktorými sa stretávajú na svojej ceste. Môže to byť čokoľvek – zápchy, policajná aktivita, blokády, nehody alebo dokonca stavby – Waze berie údaje a jeho algoritmy vypočítajú najlepšiu trasu a dokonca v reálnom čase vykonáva zmeny v plánovaní trasy s každou aktualizáciou zdieľanou používateľmi aplikáciu.

To znamená, že používatelia Waze v podstate pridávajú hodnotu samotnej aplikácii, zakaždým, keď ju používajú, čo umožňuje Waze ponúkať bezplatné dopravné a navigačné služby a tiež zbierať cenné dáta, ktoré pomáhajú zlepšovať jej služby.

Kľúčoví partneri Waze

Vodiči

Vodiči sú používateľmi navigačných služieb poskytovaných Waze. Sú to spotrebitelia Waze, aby som bol presný a väčšinou používajú aplikáciu len na navigáciu.

V skutočnosti do aplikácie veľa neprispievajú, ale poskytujú Waze údaje založené na polohe. Tieto údaje sa dobre dopĺňajú s informáciami v reálnom čase, ktoré poskytujú ostatní používatelia aplikácie Waze.

Používatelia aplikácie

Toto sú používatelia, ktorí v reálnom čase poskytujú informácie o podmienkach na ceste – jazdci, polícia, dopravné zápchy a rýchlostné pasce – ktoré potom používa algoritmus Waze na poskytovanie najlepšej trasy a aktualizácie v reálnom čase svojim používateľom.

Reklamy

Reklamných partnerov

Spoločnosti a firmy sa môžu zaregistrovať a inzerovať na Waze pomocou rôznych reklám a umiestnení bannerov. Waze umožňuje, aby sa tieto reklamy zobrazovali v reálnom čase podľa polohy používateľa.

Operačný model Waze

Waze získava svoje mapy z rôznych zdrojov. Na začiatku Waze používal podkladové mapy – mapy, ktoré majú len základné obrysy terénu a štruktúr – na vytváranie svojich máp od začiatku. Tieto podkladové mapy upravili redaktori spoločnosti.

Používal tiež OpenStreetMap – bezplatnú upraviteľnú mapu dostupnú pre ostatných na použitie pod licenciou ODbL – na získanie mapových údajov, keď bola aplikácia vo fáze beta.

Waze tiež umožňuje svojim používateľom upravovať svoje mapy prostredníctvom rozhrania Waze Map Editor . Toto rozhranie používalo Bing maps API, ale po zakúpení Google prešlo na používanie Google Maps API (ale väčšinou zaň nemusí platiť, keďže je vo vlastníctve Google) pre mapové podklady.

Waze funguje rovnako ako akákoľvek iná mapovacia a navigačná aplikácia:

1. Waze umožňuje používateľom vykresľovať trasy a získavať navigáciu krok za krokom.

2. Waze USP – Schopnosť používateľov hlásiť nehody, policajné pasce (skryté/viditeľné), obchádzky, uzávierky ciest a blokády.

3. Waze poskytuje živé aktualizácie na základe správ od svojich používateľov.

Ako Waze zarába peniaze? | Waze príjmový model

Reklama

Waze využíva inzerciu založenú na polohe v aplikácii a ponúka služby na základe cenového modelu s platbou za kliknutie (PPC). Inzerenti si vyberajú z nasledujúcich formátov reklamy špecifikovaných Waze:

Odznaky značky – Sú to odznaky na mapách Waze, ktoré sú ako značky obchodov a zobrazujú sa, keď používateľ šoféruje.

Reklamy vo vyhľadávaní – sú to reklamy, ktoré sa zobrazujú v hornej časti výsledkov vyhľadávania, keď používateľ hľadá čokoľvek v rámci aplikácie.

Zero-Speed ​​Takeover – Ide o digitálne billboardové reklamy, ktoré sa objavia v prípade, že vodič zastaví aspoň na 3 sekundy.

Waze ich zobrazuje na rozhraní aplikácie a tiež ich aktualizuje v reálnom čase podľa polohy používateľa, aby poskytoval reklamy súvisiace s obchodmi, ktoré sú k nim najbližšie.

Reklamy

Podľa Waze sa spoločnosti môžu zaregistrovať už za 2 doláre na deň pre značky s menej ako 10 pobočkami a ide to až do minimálne 100 USD za deň pre značky s viac ako 10 pobočkami.

Waze Carpooling

Waze zaviedol službu spolujazdy v roku 2018 a na rozdiel od aplikácií na zdieľanie jázd, ktoré spájajú profesionálnych vodičov alebo vodičov na čiastočný úväzok s vodičmi, Waze Carpool povzbudzuje bežných vodičov, aby robili spolujazdy.

V čase písania je Waze Carpool k dispozícii v USA, Mexiku, Brazílii a Izraeli. Jazdci môžu pristupovať k funkcii spolujazdy z bežnej aplikácie Waze. Vodiči si musia stiahnuť samostatnú aplikáciu „Waze Carpool“, ktorá je dostupná pre iOS a Android.

Waze umožňuje dve spolujazdy denne pre každého vodiča a jazdcom sa účtuje maximálne 54 centov za míľu. Existujú aj ďalšie faktory, ktoré určujú cenu každej jazdy. Tu je rozpis cien pre jazdcov Waze carpool:

  • Základná cena – Waze vypočíta základnú cenu s prihliadnutím na trasu a počet jazdcov v spolujazde.
  • Počet jazdcov – Jazdec môže prijať toľko jazdcov, koľko si želá. Ceny sa môžu líšiť podľa toho, ako sa jazdci pripájajú alebo opúšťajú spolujazdu. Neprekročí však pôvodnú cenu zobrazenú v čase potvrdenia jazdy.
  • Poplatok za službu – V čase písania sa Waze v súčasnosti zriekol servisných poplatkov.
  • Akcie/kupóny – Jazdci majú nárok na propagačné akcie, ktoré pomáhajú znížiť cenu, ktorú platia za spolujazdu.

Ponuky údajov

Waze zhromažďuje veľa informácií o polohe, aby ďalej zlepšoval svoje služby a poskytoval dôležité informácie a reklamy v reálnom čase.

Waze má možnosť predávať zozbierané dopravné a mapové dáta iným spoločnostiam. Akokoľvek malé to môže byť, stále to hrá veľkú rolu v dôvode, prečo Google kúpil Waze – schopnosť zobrazovať cielené reklamy na základe polohy a používateľských údajov.

Google a Waze

Ponuka spoločnosti Google na kúpu Waze vo výške 1,3 miliardy dolárov bola zo strany spoločnosti Google veľkým krokom. Aj keď Google už mal úspešnú mapovú službu, nákup umožnil, aby Waze získané údaje pomohli zlepšiť služby Google.

Google pomaly integruje údaje Waze do svojich máp Google, aby poskytoval lepšie smerovanie na základe informácií, ktoré získava z Waze. Google tiež začal umožňovať ostatným používať mapové dáta Waze cez Google Waze API (API umožňuje prístup iba k mapovým dátam Waze, nie k dátam pridaným používateľom a dopravným dátam).

To pomáha odpovedať na ďalšiu otázku – prečo Google neintegroval Waze s Google Maps. Je to preto, že Waze je dostatočne odlišný na to, aby bol samostatnou službou a zároveň pomáhal zlepšovať Mapy Google. Waze funguje ako ďalší zdroj na zhromažďovanie údajov o používateľoch a polohe – olej, ktorý pomáha spoločnostiam ako Google poskytovať takéto služby zadarmo.

Ešte dôležitejšie je, že odkúpenie spoločnosťou Google zabezpečilo, že Waze sa nedostal do rúk jeho konkurentov – teda Facebooku a Apple.

Prečo Waze funguje?

Úspech Waze môžeme pripísať tomu, že sa dokáže pozrieť na premávku z ľudskej perspektívy, čím sa líši od ostatných hráčov na trhu.

Pre stroje nie je také ľahké správne interpretovať dopravné situácie – pretože je ťažké naprogramovať stroje, aby zohľadnili každú možnosť, ktorá by mohla nastať. Tu je príklad: Policajt môže dynamicky presmerovať premávku a ľahko sa prispôsobiť situácii, pričom stroj musí byť naprogramovaný na každú jednotlivú situáciu, ktorej musí čeliť.

Na druhej strane Waze tento problém obchádza tým, že spája to najlepšie z oboch svetov – má algoritmy, ktoré preosievajú údaje poskytnuté používateľmi, aby poskytovali aktualizácie v reálnom čase, ktoré sú skutočne užitočné.

Waze tiež ťaží zo sieťového efektu . Každý ďalší používateľ na platforme len zvyšuje hodnotu pre ostatných používateľov – viac používateľov prináša viac aktuálnych informácií o premávke, údajov o polohe a umožňuje zmapovať viac miest.

Waze tiež využíva skutočnosť, že používatelia s väčšou pravdepodobnosťou odpovedajú na správy súvisiace s nimi, ich polohou, tým, čo robia, a špecifickými pre čas ich odoslania. V tom čase na trhu takáto služba neexistovala a Waze túto medzeru promptne zaplnil svojou aplikáciou s podporou davu.

Reklamy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *