Alibaba – doteraz najväčšie IPO už tento rok
Neskôr sa spoločnosť rozhodla svoje pôsobenie rozšíriť o internetový obchod „Alibaba Online“. Ten ako prvý spotrebiteľom v Číne ponúkal nákup tovaru cez internet. V tomto bode sa spoločnosti začalo skutočne dariť. Do roku získala spoločnosť od rôznych investičných bánk a finančných inštitúcií (Goldman Sachs, Fidelity) kapitál vo výške 25 mil. dolárvo, čo jej umožnilo plne sa rozvíjať.
Alibaba stojí za viac ako polovicou doručených balíkov v Číne a ich hodnota je väčšia ako pri balíkoch Amazonu a eBay dokopy
Akcie Alibaby zvádzajú možnosťou staviť si na čínsku ekonomiku, ktorá sa transformuje z produkčne zameranej na ekonomiku domácej spotreby
Hoci súčasná penetrácia internetu v čínskej populácii je len 46 percent, čo je zhruba polovica z 88 percent v USA, počet používateľov internetu v Číne vlani predstavoval 618 miliónov a do roku 2016 by mal vzrásť na 790 miliónov.
Alibaba ponúkne 123 076 931 nových akcií za cenu medzi 60 a 66 dolármi za akciu. Pri strednej cene súčasného intervalu by hodnota balíka ponúkaných akcií dosiahla 7,75 miliárd dolárov. Spolu s existujúcimi akciami bude k na trhu 368 122 000 akcií.
Definitívna cena akcie bude stanovená deň pred vstupom na burzu – 18. septembra.
Taobao
V roku 2003 Alibaba zostavila platformu Taobao, internetové „trhovisko“ podobné tomu, ako ponúka spoločnosť eBay. Zákazníci môžu prostredníctvom platformy kupovať tovar z maloobchodov, rôznych eshopov, alebo obchodovať medzi sebou. Na rozdiel od eBay bola inzercia na Taobao bezplatná, čo spolu s užívateľsky priateľským systémom správ a inými nástrojmi pomohlo platforme expandovať prekvapivo rýchlo.
V roku 2005, necelé dva roky od spustenia mala väčšinový podiel na trhu, pričom podiel eBay klesol o niekoľko desiatok percent. Samotná platforma spoločnosti ale nestačila a začala ponúkať širokú škálu služieb pre spotrebiteľov a drobných zákazníkov. Jednou z nich je eTao, nezávislý internetový prehliadač s informáciami o online nakupovaní. Zákazníci si prostredníctvom eTao môžu porovnať ceny tovaru v internetových obchodov a prečítať si recenzie na jednotlivé výrobky.
Vďaka množstvu podobných nástrojov si Taobao dokázalo získať obrovské množstvo zákazníkov, ktorý sa na stránku stále vracajú. Je jednou z najnavštevovanejších stránok na svete, podľa spoločnosti Alexa sa minulý rok dostala do rebríčku top 10 najnavštevovanejších stránok na svete.
Alipay
Ku kompletnému pokrytiu služieb pre zákazníkov po spustení platformy Taobao chýbal len vlastný platobný systém. Alipay zákazníkov láka nulovými transakčnými nákladmi a prepracovaným systémom prevodu peňazí. Pri objednaní tovaru kupujúci zaplatí a peniaze sa presunú na účet Alipay. Týmto spôsobom je dodávateľ chránený pred prípadnými neplatičmi. Peniaze na účet však dostane až vtedy, keď kupujúci potvrdí, že je s tovarom spokojný. V snahe prilákať zákazníkov zo zahraničia Alipay umožňuje množstvo platobných metód, spolupracuje so spoločnosťami ako sú Visa, Maestro a mnoho ďalších.
Alimail
V roku 2005 Alibaba pokračovala v expanzii akvizíciou čínskej časti Yahoo, portálu zameraného na prehliadanie na webe, e-mail a správy. Neskôr sa Alibaba Yahoo e-mail rozhodla zrušiť a ponúknuť užívateľom vlastnú e-mailovú adresu „Alimail“. Podľa portálu TechNode však služba zatiaľ nie je veľmi populárna, e-mailové adresy na Yahoo China malo len niečo okolo jedného milióna používateľov.
Yahoo
V ten istý rok, ako sa Alibaba s Yahoo dohodli na akvizícií čínskej časti prehliadača sa CEO spoločnosti Yahoo Jerry Yang rozhodol investovať do Alibaby jednu miliardu firemných prostriedkov. To Yahoo v súčasnosti zabezpečuje podiel na akciách vo výške zhruba 23 percent.
Investícia do akcií Yahoo môže byť dobrou alternatívou voči kúpe akcií Alibaby na IPO, nakoľko je veľmi pravdepodobné, že drobní investori ich kvôli obrovskému záujmu finančných inštitúcií budú môcť kúpiť až na omnoho vyššej cene, ako očakávaných 63 dolárov. Treba však pamätať na to, že výhody plynúce z podielu Yahoo v Alibabe boli do ceny akcií už do veľkej miery započítané. Úspešné IPO Alibaby teda nemusí nutne znamenať nárast hodnoty akcií Yahoo, zvlášť keď sa Yahoo zaviazala svoj podiel po IPO predať.
yahoo Akvizície
V tomto roku Alibaba začala rozširovať svoje pôsobenie okrem ponuky nových služieb aj akvizíciami mladých perspektívnych spoločností, operujúcich prevažne na čínskom trhu. Najvýznamnejšou z nich je nepochybne prevzatie spoločnosti UCWeb. Tá sa venuje tvorbe mobilných aplikácií jej vyhľadávač UCSearch využíva vyše 65 percent mobilných zariadení v Číne.
IPO
Nedávne plány na uvedenie spoločnosti na trh si hneď získali pozornosť Wall Street. Podľa portálu CNN by sa mohlo jednať o jedno z najväčších IPO v histórií, spoločnosť v ňom plánuje získať viac ako 20 miliárd dolárov. Spoločnosť má nepochybne veľkú perspektívu byť úspešná, dá sa to však povedať aj o jej akciách?
V konkurencii ostatných online „trhovísk“, ako sú Amazon a Ebay obstála Alibaba výborne. Zaujala najme svojimi maržami. Na dolár tržieb Amazon dosahuje len jeden cent hrubého zisku, pokým u Alibaby je to až 43 centov. Tržby spoločnosti prudko stúpajú a akcie na prvý pohľad vyzerajú vynikajúco.
Niektorí analytici sú však skeptickí a upozorňujú na obrovskú konkurenciu zo strany mladých firiem v Číne, ktoré majú potenciál získať veľký podiel na trhu s online obchodmi, čo by mohlo pozíciu Alibaby v budúcnosti ohroziť. Potenciálny problém by mohol byť aj v tom, že firma operuje takmer výhradne na čínskom trhu. Aj napriek tomu, že vyvíja veľkú snahu získať zákazníkov z iných krajín, veľká väčšina príjmu stále plynie z nákupov čínskych zákazníkov. Ak by sa legislatíva týkajúca sa online podnikania v Číne zmenila, na spoločnosť by to mohlo mať katastrofálny dopad.
{googleads right}
Pravdepodobnosť takejto zmeny je ale pomerne malá, keďže by tým čínska vláda výrazne poškodila ekonomiku krajiny. Veľké množstvo drobných obchodníkov a producentov predáva svoje výrobky výhradne cez Taobao. V poslednej dobe začali dokonca vznikať tzv. „Taobao dediny“, ktorých obyvatelia okrem predaja svojich výrobkov nakupujú cez Taobao aj výrobky každodennej potreby. Poštovné v Číne je pomerne lacné a vzhľadom na vzdialenosť najbližšieho obchodného centra je to pre ľudí žijúcich mimo veľkých miest často jediná možnosť, ako si zabezpečiť potrebné veci.
Silným argumentom proti zmene týchto pravidiel je aj prítomnosť rodinných príslušníkov členov vlády vo veľkých investičných firmách. Hedge fondy a inštitucionálni investori, ktorí sú úzko previazané s PBOC investovali do Alibaby veľké množstvo peňazí, čo by mohlo pomôcť vládu od zmeny obchodnej politiky odradiť.
Podľa väčšiny analytikov IPO dopadne úspešne, niektorí dokonca tvrdia, že blízko otváracej ceny ju budú schopní kúpiť aj retailoví investori. Napriek problémom s veľkým množstvom konkurencie v Číne a hroziacimi zásahmi zo strany vlády má spoločnosť určite perspektívu, čo dokazuje aj veľký záujem inštitucionálnych investorov a hedge fondov.