Smrtiacim ohrozením môže byť pre lietadlo aj roj kobyliek, nielen vtáky

Loading

Stáva sa to. Najväčšie nebezpečenstvo hrozí pred pristátím a v auguste. Stret lietadla s vtákmi alebo dokonca aj len hmyzom môže byť vážnym problémom. Našťastie sú na tieto situácie piloti školení. Prečítajte si o tých najzaujímavejších “nechcených stretnutiach” v histórii letectva.

Augustová havária letu SV R178 spoločnosti Ural Airlines, kedy po strete s kŕdľom čajok musel stroj bez motorov núdzovo pristáť v kukuričnom poli, znovu pripomenula, ako nebezpečná môže byť kolízia obra so zdanlivým trpaslíkom.
Našťastie, lietadlá sú na podobné situácie konštruované a piloti školení a stále sa bavíme o relatívne výnimočných incidentoch. Svetové letiská totiž majú účelnú ochranu proti zrážke s vtákmi (Takto to napríklad funguje na letisku Václava Havla). A na rozdiel od moskovského letiska Žukovskij, kde sa vyššie popísaná havária odohrala, sa v ich okolí nenachádza skládka odpadu, ktorú nie sú schopné lokálne úrady kontrolovať a ktorá vtáctvo mohutne priťahuje.

Tu je prehľad tých historicky najzaujímavejších udalostí, kde hlavnú zápornú úlohu hrá vták a niekedy dokonca hmyz.

Prvá obeť v letectve
História letectva pozná rôzne prvenstvo. Prvý zaznamenaný stret s vtákom je uvedený v denníku bratov Wrightovcov, keď v roku 1905 Orville Wright vyplašil nad kukuričným poľom celý vtáčí kŕdeľ.V roku 1911 bol počas pretekov z Paríža do Madridu Eugene Gilbert nad Pyrenejami v otvorenom kokpite svojho Blériot XI. napadnutý dravcom. Francúzsky aviatik zahnal orla chrániaceho svoje mladé výstražnou streľbou z pištole, bez toho aby ho pritom zabil.
Prvý smrteľný prípad stretu s vtákom pochádza z apríla 1912. Americký letecký priekopník Calbraith Perry Rodgers vletel počas predvádzacieho letu nad Long Beach v Kalifornii so strojom bratov Wrightovcov Model B do kŕdľa čajok, ktoré zablokovali riadenie, následkom čoho sa stroj zrútil do vody. Od počiatkov motorového lietania bol Rodgers jeho 22. obeť a prvá, ktorá zomrela pri zrážke s vtákom.

Eugene Gilbert nad Pyrenejami v otvorenom kokpite svojho Blériot XI. zaháňa výstrelom orla chrániaceho svoje mladé. Incident sa zaobišiel bez obetí na oboch stranách.

Útok supa na raketoplán, smrtiace kobylky
Stret s vtákmi je však nebezpečný fenomén, ktorý sa nevyhol ani raketoplánom. Pri štarte Discovery STS-114 dvadsiateho šiesteho júla 2005 (bol to prvý štart po 907 dňoch od tragédie raketoplánu Columbie vo februári 2003) narazil v 2,5 sekunde po odpútaní od rampy LC-39 B na Kennedyho myse, v malej výške aj rýchlosti, do vrcholu pridanej nádrže sup. Let to však nijako neohrozilo.

Vráťme sa však oveľa bližšie k zemi, kde svoju nešťastnú úlohu môže v ohrození letu zohrať aj lietajúci hmyz.

V lete roku 1986 bola posádka bombardéra B-52G patriaci pod 319. bombardovacie krídlo USAF na cvičnej misii nad Montanou a Severnou Dakotou. V rýchlosti 0,8 Mach a vo výške zhruba 100 metrov nad terénom bombardér nečakane vletel do obrovského mračna kobyliek.
Hmyz, respektíve to, čo z neho zostalo, dokonale zalepil okná v kokpite. Aj keď posádka okamžite prerušila nácvik nízkeho letu a začala stúpať, kobyliek neubúdalo. Vyhlásila preto núdzový stav a vracala sa späť na domovskú základňu AFB Grand Forks v Severnej Dakote nasmerovaná pozemnou stanicou, ktorá lietadlo späť vektorovala.
Po navedení k letisku otvoril kapitán v rýchlosti 280 km / h svoje postranné okno a pritom sa pokúšal utrieť čelné sklo pred sebou. Snaha, ktorá ho takmer stála zlomenú ľavú ruku, zostala bez efektu. Posádka nakoniec vykonala bezpečné prístrojové priblíženie, kedy pilot v záverečnej fáze podrovnával s výhľadom len do strán.

Volavky a ukážkové pristátie bez motora
Veľmi podobný prípad udalosti v Moskve, tiež so šťastným koncom, sa odohral na letisku v Manchestri na jar 2007. Boeing 757-204, imatrikulácia G-BYAW spoločnosti Thomson Airways nasal počas štartu z dráhy 06L do motora číslo 2. najmenej dve volavky.


Posádka motor, u ktorého došlo k pumpáži, odstavila a po 45 minútach, kedy vylietala časť paliva a na palube i na zemi prebehli nevyhnutné prípravy na núdzové pristátie, vykonala na letisku Ringway ukážkové pristátie na jeden motor.

Reklamy

Veľmi neobvyklé bolo, že celú udalosť zachytili kamery dvoch letiskových tajných pozorovateľov na opačných stranách letiska. Vyšetrovatelia tak mali okrem záznamov z frekvencie riadenia letovej prevádzky a záznamníku hlasov v kokpite aj dokonale nasnímaný obrazový materiál. Zo záznamu, doplneného o komunikáciu veža-lietadlo, je zrejmé, že celá udalosť bola ukážkou vysokej miery profesionality zo strany všetkých zúčastnených, teda ako pilotov, tak riadiacich letovej prevádzky, ale aj príslušníkov zásahových jednotiek.

https://www.youtube.com/watch?v=9KhZwsYtNDE

Pumpáž
Odborný termín pre nenormálny režim práce dynamického kompresora spôsobený odtrhnutím vzduchových prúdnic od lopatiek (u lietadla spoločnosti Thomson spôsobené preletom dvoch volaviek).
Ako veľký problém sa vyskytuje najmä u axiálnych kompresorov leteckých prúdových motorov. Následkom sú tlakové rázy a extrémny nárast teploty vzduchu v kompresore, ktoré môžu v krátkej chvíli spôsobiť totálny haváriu motora.

Najvyššie registrovaný stret s vtákom
Aj keď na traťový let pripadajú v štatistike iba štyri percentá, aj vo vysokej výške môže stret s menším operencom mať osudové následky a to kvôli vyššej rýchlosti lietadiel.
Devätnásteho mája 2014 ohlásil pilot nákladovej spoločnosti Atlas Air, linky GTI 8665 (volací znak Giant), oblastnému riadiacemu stredisku v Indiane, že v letovej hladine 400 (12 200 metrov), narazil do čelného skla ich B-767-300 vták.


Piloti neboli schopní určiť, aký druh to bol, len potvrdili rozbitie vonkajších vrstiev okna na pravej strane a stopy vnútorností na skle. Posádka síce pokračovala do svojej pôvodnej destinácie vo Fort Worth v Texase, avšak po niekoľkých minútach radšej zvolila variant pristátie na najbližšom letisku v Cincinnati v štáte Kentucky (samotné mesto leží za riekou v štáte Ohio).

Ak by totiž v tejto výške došlo k náhlej dekompresii, ľudia na palube by sotva dostali šancu nasadiť si masky a vykonať riadené núdzové klesanie. Doteraz sa jedná o najvyššie zaznamenaný incident tohto typu.

Najväčšie nebezpečenstvo? Pred pristátím a v auguste
Na základe štatistických údajov ICAO, zahrňujúcich sto tisíc incidentov zozbieraných v rokoch 2008 až 2015 v celkovo 91 štátoch, sa uvádza, že najviac udalostí, 33%, pripadá na fázu počas priblíženia, 31% na vzlet, 26% na pristátie, 5% zahŕňa neznáme okolnosti, 4% pripadajú na traťový let a 1% na dobu rolovania.
Viac ako 90% všetkých stretov sa potom odohrá pod výškou 15 000 stôp. Najexponovanejším mesiacom je z hľadiska týchto udalostí august, ako najosudovější vtáky potom ICAO štatistika uvádza škovránkov, vrabce a škorce.

ČSA a vtáky
Tiež piloti (vtedy) Československých aerolínií (ČSA) riešili vysadenie motora kvôli zrážke s vtákom. V prvom týždni júna 1981 došlo po štarte Iľjušin 62 M Československých aerolínií, mieriacemu z Montrealu do Prahy, ku kolízii s vtákom.
Lietadlo bol krátko po štarte. Posádka kapitána Borievky poškodený motor číslo 2 odstavila, vypustila palivo a núdzovo pristála späť na letisku Mirabel. Až 19. júna bol OK-JBJ preletený na tri motory späť do Prahy posádkou v zložení: kapitán Doležal, druhý pilot Bergr, navigátor Jindra, rádiotelegrafista Šimáček, palubný mechanik Haler.

Pretože nefunkčné motor musel byť počas letu zakrytovaný, bola navigačná príprava letu cez Atlantik na tri motory oveľa zložitejšia než obvykle. Ako neskôr na udalosť zaspomínal jej priamy účastník navigátor Bohumil Jindra, ku zvláštnemu preletu bez cestujúcich bol navyše potrebný súhlas kanadského úradu pre dopravu Transportation Safety Board of Canada, TSB. Na odlet šesťdesiatdvojky sa vtedy prišlo pozrieť snáď celé letisko Mirabel.

Ako sa testujú lietadla? Strieľaním kurčiat
Takzvaná kuracie zbraň (Chicken gun) je pneumatické delo s veľkým priemerom hlavne, ktorá ku streľbe používa mŕtve kurčatá. Tie sú pri výstrele zabalené do plastového vrecka, poprípade obložená polystyrénom.
Vysokorýchlostnými údermi týchto “projektilov” sú testované najviac zraniteľné časti lietadla. K nim pochopiteľne patria motory, čelné okná v kokpite, vodiacej hrany krídel a podvozok. Týmto spôsobom sa simulujú škody, ktoré vták môže za letu alebo na zemi pri štarte spôsobiť.

Reklamy

Zásah je nahrávaný vysokorýchlostnou kamerou zachytavajúcou zábery, ktoré sú predmetom detailného rozboru. Delo bolo prvýkrát použité v polovici päťdesiatych rokov v Británii výrobcom lietadiel De Havilland Aircraft Company. Kurčatá boli krátko pred použitím zabité na miestnej farme. Ďalším raným polygónom sa stal v roku 1961 Royal Aircraft Establishment, RAE, výskumné centrum britského Ministerstva obrany vo Farnborough.
Spôsob, akým boli testované okná pilotnej kabíny počas vývoja nových Boeingov 757 a 767, opísal čitateľom v júni 1983 denník Seattle Times. V Seattli, v štáte Washington, má firma Boeing svoje sídlo. Článok okrem iného uvádza, že okná pre kokpit B-757 a B-767 sa vyrába v Británii.

Kurča vážiace dva kilogramy a zabalené do vrecka bolo vystrelené proti čelnému sklu rýchlosťou 670 km / h. Nárazom síce mohli byť prvé dve plastové vrstvy tri centimetre hrubého okná poškodené, nesmeli však byť prerazené. Vysokorýchlostné údery boli vedené pod rôznymi uhlami a smerované na rôzne miesta – doprostred okna, na jeho okraj, či kovový rám. Pri iných testoch boli okná podchladené kvapalným dusíkom, čím sa simulovali teplotné podmienky pod bodom mrazu, ktorým sú okná vystavená za letu vo vysokých hladinách.
Nariadenie britskej vlády však vyžadovalo, aby “kuracím” testom prešlo aj opláštenie nad oknami. Pretože týmto testom ani jeden z oboch typov boeingov neprešiel, musela byť táto časť trupu dodatočne vystužená, čo si vyžiadalo nemalé náklady pri šestnástich už dokončených B-767 určených pre britské dopravcu.

Radary proti vtákom
Technológiou umožňujúce detekciu vtákov a predvídania ich aktivity sa vo svete zaoberá niekoľko firiem. Prvým civilným letiskom, ktoré nasadilo radar pre sledovanie vtákov v reálnom čase (v januári 2010), bolo medzinárodné letisko Seattle-Tacoma, KSEA. V roku 2010 skončilo na osemnástom mieste medzi letiskami v USA s 31,5 miliónmi prepravených pasažierov a 313 954 pohybmi.

Systém detekuje jednotlivé vtáky od malých vrabcov po veľké kanadské husi do vzdialenosti asi dvoch kilometrov. Vtáčia aktivita sa potom zobrazí v reálnom čase na mape Google Earth. Najnovšie radarové systémy umožňujú pokrytie vtáčej aktivity v 3D zobrazení. V Európe podobný systém vyvíja dánska firma AscendXYZ, ktorá prišla s radarom Avian schopným pokryť oblasť vtáčej aktivity na ploche 150 km². Mobilná jednotka v podobe prívesu potrebuje len externý zdroj energie a pripojenie k internetu.

Epilóg, alebo šťastie hľadaj ….
Z prípadov, kedy došlo k zrážke lietadla s vtákmi, je v súčasnosti asi najznámejší prípad zázračného núdzového pristátia na rieke Hudson v New Yorku z 15. januára 2009. Let spoločnosti US Airways 1549, volací znak Cactus, pristál na rieke Hudson po tom, čo mu obidva motory vypovedali službu po vlietnutí do kŕdľa kanadských husí.

https://www.youtube.com/watch?v=JItbos1tYZs

O päť dní neskôr bol kapitán letu Chesley B. “Sully” Sullenberg pozvaný na tribúnu čestných hostí pri inaugurácii novozvoleného prezidenta Baracka Obamu, ktorý ho osobne pozval.
Kapitán Sullenberg a prvý dôstojník Skiles zo zázračného letu potom v roku 2009 dostali medaily za pilotné majstrovstvo od Honourable Company of Air Pilots (Vážená spoločnosť pilotov, predtým Gapan – Guild of Air Pilots and Air Navigators, Cech leteckých pilotov a leteckých navigátorov, ktorý bol založený v Londýne roku 1929). Podľa tejto udalosti nakrútil režisér Clint Eastwood v roku 2016 film “Sully: Zázrak na rieke Hudson” v hlavnej úlohe s Tomom Hanksom ako kapitánom Sullenbergerom.

Ruský prezident Vladimír Putin ocenil dva dni po incidente kapitána Damira Jusupová a prvého dôstojníka Georgija Murzina titulom Hrdina Ruska. Ostatní členovia posádky získali medailu za statočnosť. Nie je vylúčené, že aj tých dvoch minút “zázraku nad mestom Ramenskoje” sa ujmú ruskí filmári.

Nech už je to s odmenami, ako chce, všetkých účastníkov spája dohromady jedno zdanlivo obyčajné slovo – šťastie. Aj keď sa jedná o pojem naskrz abstraktný a pocity hlboko vnútorné, najlepšie ich dokážu vyjadriť tí, ktorí prežili. Trebárs tým, ako si v novom, nadstavenom čase, dokázali po takomto zázraku usporiadať svoj vlastný život.

Zdroj: market.sk 

Potrebujete profesionálnu ochranu proti vtáctvu ? Najväčší výber a profesionalita v EU. www.plasice.sk

Reklamy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *