Nová atómová ponorka pripomína otázku , či sú tieto stroje vôbec účelné

Loading

 Astute bola síce slávnostne spustená na vodu už roku 2007 , do služby ale kvôli dlhej rade závad vstúpila až o tri roky neskôr . V dnešných dňoch malo Kráľovské námorníctvo disponovať siedmimi novými ponorkami . V činnej službe má jedinú , už spomínanú Astute . Ambush sa nachádza v štádiu skúšobných plavieb , zatiaľ čo Artful bol 17. mája 2014 spustený na vodu . Ako vychádzajú najavo ďalšie a ďalšie komplikácie sprevádzajúce stavbu aj službu Astute a jej sestier , britská verejnosť dáva najavo čoraz väčšie rozladenie . Kde zostala Británia , vládkyňa morí , pýta sa .

 Veľmi dobrodružná záležitosť

 Britské ponorkovej loďstvo sa právom pýši svojimi úspechmi . Ponorky Royal Navy nikdy nepatrili k najpokrokovejším vojnovým lodiam svojho druhu . Pokusy o novátorstvo končievali tragicky . Prvoválečný pokus inštalovať do veže ponorky monštruózne kanón kalibru 305 milimetrov skončil neúspechom . Ponorky vybavené sadou turbín z torpédoborcov mali zase ponorkám umožniť operovať spoločne s bojovom loďstvom , ostré skúšky však viedli k strate hneď piatich z nich .

 

HMS Artful v číslach

 Výtlak : 7000/7400 ton

Dĺžka : 97 metrov
Šírka : 11,3 meter
Ponor : 10 metrov
Pohon : Reaktor Rolls Royce PWR
Rýchlosť : 30 uzlov ( vypočítaná )
Ponor : 300 metrov

Výzbroj : šesť odpaľovacích rúr pre torpéda Spearfish alebo protipozemní strely Tomahawk Block IV

 Keď Briti v priebehu 2. svetovej vojny zajali ponorku U570 , boli doslova šokovaní jej interiérom . V porovnaní s ich ponorkami pripomínali nemeckej U – booty so svojím dreveným obložením interiéru a kóje pre mužstvo pohodlný penzión . Veliteľ sprievodného torpédoborce a neskoršie uznávaný námornej publicista a spisovateľ Donald MacIntyre napísal : ” Keď sme zachránili nejaké Nemca , hneď sme sa od nich snažili získať ďalekohľady . Zeiss , to bol náš sen . O niečom takom sa nám mohlo len zdať . Boli sme ako slepci . Sám som jeden zeiss používal celú vojnu . Keď som ho požičal svojmu známemu z ponorkovej služby , bol v šoku . Neveril , že je tak kvalitný ďalekohľad vôbec možný . “

 


Veľkým prekvapením pre Britov bolo aj to , že nemeckí ponorkáři na rozdiel od nich nemusia mieriť na cieľ celú lodí . Niet pu , že sa po skončení vojny snažili z nemeckých ponoriek okopírovať čo najväčšie množstvo technologických noviniek . Bol medzi nimi napríklad šnorchel , výsuvná trubica umožňujúce výmenu vzduchu v nízko ponorené ponorke . Holanďania a po nich Nemci túto technológiu úspešne zvládli v tridsiatych a štyridsiatych rokoch . Briti kvôli nekvalitnému šnorchlu v päťdesiatych rokoch stratili ponorku Affray a Admirality zareagovala s nezvyklou razanciou . ” Dôrazne neodporučila ” používať šnorchel . Hoci sú týmto zariadením britskej ponorky naďalej vybavené , slúžia predovšetkým na zvyšovanie odporu , ktorý ponorené plavidlo kladie . Druhé poučenie , ktoré Admirality z tragédie ponorky Affray vyvodila , bolo ešte tvrdšie . Zakázala , aby sa akákoľvek ďalšia loď volala Affray , ” pretože je nedôstojné , aby sa loď Jej Veličenstva volala po tak nedôstojnom spôsobu boja , ako je bitka . “

Tieto opatrenia sa ukázala ako účinná , pretože od tej doby Veľká Británia žiadnu ďalšiu ponorku nestratila . Kvalita britských ponoriek však zostala naďalej pochybná . Dôkazom môže byť slávna misia atómovej ponorky Conqueror . Pri plavbe do oblasti operačného nasadenia u Falkland jej reaktor stratil výkon a plavidlo začalo nekontrolovateľne klesať . Posádke sa podarilo poruchu odstrániť . Dňa 2. mája 1982 Conqueror potopil argentínsky krížnik General Belgrano a stal sa tak prvou atómovou ponorkou , ktorá v ostrom nasadení zničila nepriateľské plavidlo . Dojem z celej akcie trochu kazí fakt , že aj keď mal Conqueror na palube supermoderné torpéda Tigerfish , argentínsky krížnik poslal ku dnu torpédami Mk.8 . Tá sa nijako výraznejšie nelíšila od výzbroje ponoriek za 2. svetovej vojny .

Reklamy

 

” Neboli sme si istí , že tigerfishe správne fungujú , ” uviedol neskôr veliteľ Conqueror komandér Christopher Wreford – Brown . ” Považovali sme ich za nebezpečné predovšetkým vlastné ponorke . Viete , služba na britskej atómovej ponorke je stále veľmi dobrodružná záležitosť . “

 Ponorky triedy Astute to mali zmeniť .

Leviatan a 98 Jonáš

 

17. marca 1997 britskej ministerstvo oznámilo , že uvoľnilo dve miliardy libier na stavbu troch útočných ponoriek . Zákazku na ich stavbu získala spoločnosť GEC – Marconi , ďalšie štvoricu malo v budúcnosti postaviť konzorcium BAE Systems . V ňom sa ešte pred začatím stavby rozpustila i spoločnosť GEC – MARCONI ; celá obrie zákazka tak spadla do lona BAE . V jej lodenici bol tiež 31. januára 2001 položený kýl Astute . Ceremónia sa odohrala na deň sto rokov potom čo Veľká Británia získala svoju prvú ponorku Holland 1.

 

Už v decembri 2002 dostala spoločnosť BAE varovanie pred ďalším prekračovaním plánovaných nákladov . Tie predstavovali necelých 700 miliónov libier . BAE reagovala oznámením , že inštalácia pokročilého trojrozmerného navigačného a rozpoznávacieho systému sa ukazuje ako náročnejšie , než sa predpokladalo . Vzhľadom k tomu , že sa jedná o kľúčový prvok vybavenia ponoriek triedy Astute , nezostalo britskej vláde po dlhých ťahaniciach a so škrípaním zubov ustúpiť . Roku 2006 minister obrany Adam Ingram oznámil zvýšenie rozpočtu o 250 miliónov libier za kus u prvých troch plavidiel triedy Astute . U ďalších štyroch sa cena zvýšila rovno o 430 miliónov libier .

 V auguste 2010 Astute konečne prevzalo námorníctvo – projekt sa oneskoril o 47 mesiacov a konečná cena sa zvýšila o 48 percent na konečných približne 1,2 miliardy libier . Vrodená britská hrdosť na námorníctvo by snáď tieto horké pilulky dokázala vstrebať , to by však prevádzka novej ponorky musel byť bezproblémový . Hneď počas jedného z prvých ponorov sa ukázalo , že zaplavovací kohúty hlavných nádrží sú vyrobené z nekvalitnej ocele . Pod tlakom vody začali povoľovať . Najväčšia ponorka Kráľovského námorníctva sa hrozila premeniť v bájneho Leviatana a pohltiť všetkých 98 mužov na palube . Loď nakoniec zachránilo núdzové vynorenie . Vzápätí putovala späť do dokov k rekonštrukcii . Do plne operačného stavu sa Astute dostala až v máji tohto roku , trinásť rokov od začatia stavby . Vzhľadom k tomu , že jej životnosť bola naplánovaná na 25 rokov od roku 2004 , jedná sa už teraz v podstate o zastarávajúce plavidlo , navyše prenasledovanej smolou . Roku 2010 počas skúšok nabehla na plytčinu pri ostrove Skye . O rok neskôr na palube námorník vykonávajúci stráž obrátil zbraň proti svojim kolegom . Pred súdom vyšlo najavo , že pred nástupom do služby vypil dvadsať pív . Námorníctvo sa pokúsilo vylepšiť povesť Astute správou o jej úspechu v spoločnom cvičení s americkými atómovými ponorkami . Chvála smerovala samozrejme hlavne k 3D navigačnému a zaměřovacímu systému lode . Spokojnosť verejnosti sa zmenila na sklamanie veľmi skoro . Ukázalo sa totiž , že Astute ani zďaleka nedosahuje požadovanú třicetiuzlové rýchlosti – a vzhľadom na nastavenie reaktora a turbíny tejto rýchlosti ani nikdy nedosiahne .

 {googleads right}

Druhá ponorka triedy Astute , Ambush , bola námorníctvu odovzdaná na sklonku roku 2013 desať rokov od začatia stavby . Do stavu plnej operability jej chýba absolvovať skúšobné plavby . Prvá správa skúšobných komisárov konštatuje , že sa z ponorky Ambush podarilo odpáliť raketu Tomahawk a že tento test prebehol najskôr úspešne . To je formulácia , ktorá má do radostného optimizmu ďaleko .

 Pred týždňom verejnosť prvýkrát uzrela tretej ponorku triedy Astute , Artful . Vedúci oddelenia ponoriek britského ministerstva obrany kontraadmirál Mike Wareham povedal : ” Dnešok predstavuje ďalší krok v ceste novej ponorky smerom k činnej službe . V budúcnosti bude hrať kľúčovú úlohu v našej podmorské stratégiu . “

Odpoveďou mu namiesto nadšenie bola pripomienka, že ponorka Artful mala byť v službe už roku 2012 . Pokiaľ bude hrať akúkoľvek úlohu , dôjde k tomu najskôr za tri roky . ” Po skúsenostiach s Astute boh chráň naše námorníkov pred tým , čo ich čaká s touto plechovkou aj s tými , ktoré ešte prídu , ” privítal ponorku Artful komentátor prestížneho Jane ‘s Lee Willett  Autor:Ondřej Fér-technet.idnes.cz

Reklamy

 

Reklamy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *