Konkurenčné spravodajstvo
Ide o schopnosť vyhľadávať, filtrovať a interpretovať informácie v zmysluplných súvislostiach. V dnešnej dobe globalizácie, v dobe finančnej krízy a v dobe stále ostrejších konkurenčných bojov má konkurenčné spravodajstvo stále väčší význam. Informácie sú veľmi cenný a drahý tovar a sú stavebným materiálom managementu znalostí a jeho rozhodovacích procesov.
Podstatou ofenzívneho konkurenčného spravodajstva sú postupy:
• ktorými je možno odhaliť stratégiu konkurencie a využiť ju v prospech vlastnej organizácie (podniku spoločnosti, firmy, inštitúcie, organizácie apod.)
• zaistiť informácie marketingového charakteru a ďalšie informácie potrebné pre podnikanie
• informácie marketingové
• informácie o technológiách
• informácie o konkurencii
• ostatné informácie.
Informácia je ale prvým stupňom činnosti, cieľom je znalosť.
Obranné konkurenčné spravodajstvo zahrňuje a zaisťuje:
• Personálnu bezpečnosť
• Režimovú bezpečnosť
• Bezpečnosť technických prostriedkov
• Bezpečnosť programových (softwarových) prostriedkov
• Bezpečnosť dať informáciu, znalosť a KNOW HOW, ochranu technologických procesov
• Bezpečnosť komunikačných systémov a ciest
• Fyzickú bezpečnosť
• Aktívnu ochranu proti úniku informácií a dát
• Ochranu obchodných aktivít
• Aktívnu ochranu proti dezinformáciám a pôsobenie vplyvného spravodajstva konkurencie
Prvotnou úlohou, k tomu, aby podnikateľský subjekt mohol úspešne fungovať, je ochrániť sám seba (ochrániť vlastný podnikateľský subjekt jeho hmotný i nehmotný majetok, KNOW HOW apod.).
Najčastejšími metódami vplyvných opatrení sú:
• Metóda verejnej či cielenej argumentácie a odborne vecného presvedčovania
• Asertívne metódy
• Demonštratívne metódy
• Metódy verejnej či cielenej dezinformácie.