Stačia im už tri minúty a Vaše auto si naštartuje niekto iný

Loading


Na samotnej krádeži by nebolo až tak nič divného, autá sa kradla, kradnú a budú kradnúť. Majiteľa odcudzeného kupé v hodnote cez tridsať tisíc EUR ale zarazilo, ako jednoduché to zlodeji mali, cez pokročilý zabezpečovací systém a bezkľúčový vstup (auto sa štartuje tlačidlom a kľúč nemá klasický kovový tŕň).

Hoci zo záznamu bezpečnostných kamier nie je detailný postup úplne zrejmý, ďalšie videá na internete ukazujú, čo presne zlodeji robili. Najprv sa museli dostať do auta. Prvý z kumpánov sa teda pustil do demontáže bočného okna BMW (auto bolo britskej, takže miesto vodiča je napravo). Ďalšie zlodej strážil, ten najdôležitejší ale vyčkával v zákryte.

Akonáhle sa auto podarilo otvoriť, nasadol tretí zlodej na sedadlo vodiča, niečo niekam pripojil a auto sprevádzkoval. Zlodeji ale neštartovali hneď, najskôr auto Odsunul za roh, aby majiteľa neprebudili. Až potom odišli.

Zlodejské náradie

Záhadu odblokovanie auta nebolo ťažké odhaliť. S presným postupom sa na internete chvália jeden z výrobcov odblokovávacích zariadenia. Postup je triviálne a zvládne ho po zhliadnutí videa s prístrojom aj malé dieťa. Nutnosťou je prístup do kabíny auta, kde sa u väčšiny moderných áut v miestach pod volantom nachádza diagnostická zásuvka. Do nej sa prístroj pripojí a najprv sa priložením pripraví iný elektronický kľúč od auta rovnakej značky. Po krátkej operácii sa rovnakým spôsobom kľúč preprogramuje pre dané auto. Celá operácia zaberie pár desiatok sekúnd.

Kurzy pre mechaniky. …. a zlodeja

Bulharská firma Edilock vyrába práve odblokovávacie zariadenia pre vozidlá BMW fi., ale aj iné značky vrátane škodoviek. V ponuke sú aj ďalšie “diagnostické” prístroje, ktoré síce vie aj servisné operácie, ale tiež napríklad pretáčanie tachometrov a ďalšie fígľe. Firma pre istotu na svojich stránkach uvádza, že jej prístroje sú určené len pre legálne operácie, predovšetkým diagnostiku a prípadné kriminálnej využitie je na zodpovednosti užívateľa. Na svojich ďalších internetových stránkach firma dokonca ponúka kurzy zaobchádzanie so svojím “náradím”.

{googleads right}

Návrat pák na volant

Brániť sa krádežiam áut bolo vždy veľmi ťažké. Dnes sú pre komfort stále prešpikovanejšie elektronikou a aj vďaka tomu zraniteľnejšie.

Reklamy

Možno sa zase dočkáme čias, kedy budú najlepšou ochranou proti zlodejom rôzne páky na zamknutie volantu a pedálov. Možno sa mechanickej zábrany, ktorého ruky sú zvyknuté len na klávesnicu, zľakne …

 

Krabička bulharského výrobcu pre preprogramovanie kľúčov áut BMW nie je lacná. Výrobca za ňu chce 8 000 eur. Bonusom je nonstop asistencia. Na trhu sú ale aj lacnejšie prístroje od čínskych výrobcov. Podobným spôsobom je možné preprogramovať drvivú väčšinu elektronických automobilových kľúčov. Vysoká cena za prístroj sa ale zlodejom veľmi rýchlo vráti.

Bohužiaľ, na činnosti firmy nie je nič nelegálneho, rovnako ako je legálny vyrábať zbrane,” predaj zlodejského nádobíčko expert z BMW. Firma vraj dokonca kontaktovala BMW v Bulharsku a ponúkla spoluprácu. “Vraj že poradí, ako ochrániť naše autá proti ich prístrojmi …” popisuje.

Šperháky a zlaté ruky nahrádzajú hackeri

Cez diagnostickú zásuvku čítajú údaje z riadiacich jednotiek servisy. Zásuvku teda auta mať musia. A navyše musí byť u áut predávaných v Európe voľne prístupná, aby chybové hlásenia a ďalšie operácie mohli čítať a vykonávať aj neznačkové servisy. To všetko preto, aby zákazníci neboli nútení jazdiť s autom len do značkových servisov, a to aj počas záruky. Bohužiaľ, zlodejom a iným “podnikateľom” v motoristickej brandži sa táto legislatíva náramne hodí.

Na druhú stranu, do zásuvky je možné pripájať i legálna diagnostické prístroje, najjednoduchšie cez redukcie aj obyčajné osobné počítače. K diagnostike je potreba špeciálny softvér, ktorý je ale na internete bežne k dostaniu zadarmo. Redukcia pre kábel stojí rádovo stovky eur, a potom si môže taje svojho auta čítať takmer ktokoľvek.

“Akékoľvek snahy výrobcov budú vždy úspešne prelamovanie nelegálnymi prístupy. Tým, že sú automobily čím ďalej viac softvérovou záležitosťou, stáva sa kradnutie viac a viac hackerskou prác,” uznáva odborník od BMW.

{youtube}eFqCJtyYJ90{/youtube}

Ďalším stupienkom bude diaľkové ovládanie vozidiel, ktoré je v súčasnosti predstavované napríklad ako pomoc užívateľovi. Ide napríklad o situáciu, keď zaparkujem vozidlo pred letiskom, v strese dobehnem k odbaveniu a až pri nástupe do lietadla si uvedomím, že neviem či som vozidlo zamkol. Zatelefonuje teda na patričnú službu a operátor po overení môjho oprávnenie vozidlo na diaľku zamkne. Ale nielen zamkne, ale aj odomkne.  Nevieme si predstaviť, že tento ovládací kanál ale nepôjde v budúcnosti hacknúť.

{youtube}5YJzpaz0tmw{/youtube}

Reklamy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *