História Google

Loading

Obsah

Tu je ľadoborec pre váš ďalší rozhovor o vodnom chladiči:

Vedeli ste, že Google sa pôvodne nazýval „Backrub“? Bol pomenovaný na základe svojho algoritmu, ktorý analyzoval „spätné odkazy“ webu.

Predstavte si, že by si ponechali pôvodný názov? “Dovoľte mi BackRub, že naozaj rýchlo.”

Vzhľadom na to, že od spustenia spoločnosti uplynulo viac ako 21 rokov, je vhodný čas pozrieť sa na históriu spoločnosti Google a na to, ako prešli od názvu „BackRub“ k internetu, na ktorý zvyčajne odkazujeme.

Kto založil Google?

Google začal ako výskumný projekt doktorandov Larryho Pagea a Sergeya Brina počas štúdia na Kalifornskej Stanfordskej univerzite v januári 1996. Larry Page aj Sergey Brin pochádzali z akademického prostredia a poznali dôležitosť citácií vo výskumných prácach.

Na rovnakom základe vytvorili PageRank, kde sa dá odhadnúť dôležitosť webovej stránky na základe jej prichádzajúcich odkazov. Vytvorili vyhľadávací nástroj s PageRankom ako chrbtovou kosťou.

Pôvodnou myšlienkou vytvorenia vyhľadávacieho nástroja bol však Page, ktorý potom spolupracoval so Scottom Hassanom ( náhodným tretím zakladateľom Google ), aby preň napísali kód. Udalosti prešli a Hassan odišiel, aby sa venoval kariére v robotike, po čom sa Brin pripojil k tímu a vyrobil konečný produkt.

Meno – Google

Pôvodne prezývaný Backrub (obaja určite milovali svoje slovné hračky), názov domény Google.com bol zaregistrovaný 15. septembra 1997 a spoločnosť bola zaregistrovaná 4. septembra 1998.

Toto meno malo určite veľmi pozitívny vplyv na históriu Google.

Dohodli sa na názve „Google“ zo slova „googol“, čo je matematický výraz pre číslo reprezentované číslicou 1, za ktorou nasleduje 100 núl. Vybrali si to namiesto „Backrub“, pretože to znelo lepšie a odrážalo ich poslanie organizovať zdanlivo nekonečné množstvo informácií na webe.

Neúspešná akvizícia spoločnosťou Yahoo!

Page aj Brin boli srdcom akademici a v prvých rokoch sa snažili predať Google, aby mohli sledovať iné záujmy. Počas toho všetkého bol Google takmer predaný Yahoo! , v tom čase významný hráč v internetovom sektore. V roku 1998 sa pokúsili predať svoj systém PageRank za 1 milión dolárov spoločnosti Yahoo!, ale Yahoo! ich odmietli s tým, že ich požadovaná cena je za takýto produkt dosť vysoká.

Práca z garáže

Ich ponuka sa nepodobala ničomu, čo v tom čase poskytovali iné produkty. Čoskoro bola ich stránka, ktorú hostili servery Stanfordu, zaplavená nárastom návštevnosti a oddelenie IT Stanfordu ich vyhodilo.

Page a Brin sa v roku 1998 presťahovali do garáže budúcej zamestnankyne Google a šéfa YouTube Susan Wojcicki.

Toto miesto slúžilo ako ich dočasná prevádzková základňa na rok.

Počiatočné financovanie

K zmene pracoviska došlo približne v rovnakom čase, keď dostali počiatočnú investíciu 100 000 USD pre Google Inc. od zakladateľa Sun Microsystems Andyho Bechtolsheima. Bol to dvojnásobok sumy, o ktorú pár žiadal. Čo je však prekvapujúcejšie, bolo to, že spoločnosť Google nebola v čase prijatia šeku ani zaregistrovaná.

Reklamy

Andy si prišiel vypočuť ich názor a páčil sa mu nápad, ako aj odpoveď, ktorú dostal na svoju otázku: ako budú zarábať peniaze poskytovaním výsledkov vyhľadávania.

Page a Larry navrhli umiestnenie reklám vo vyhľadávaní: reklamy, ktoré boli umiestnené vo výsledkoch vyhľadávania, ktoré boli relevantné a súviseli s čímkoľvek, čo používateľ hľadal, a za umiestnenie uvedených reklám budú účtovať poplatky.

S finančnými prostriedkami sa spoločnosť Google oficiálne začlenila do svojho sídla v garáži, pričom Larry Page pôsobil ako generálny riaditeľ 4. septembra 1998, aby sa stal Google Inc.

Nové vykopávky

Vo februári 1999 sa Google s pomocou nedávno získaných financií presťahoval zo svojej skromnej garáže do svojej novej prevádzkovej základne na 165 University Avenue, Palo Alto. Bola to tiež rovnaká kancelárska budova, v ktorej sídlili spoločnosti ako PayPal a Logitech.

Google tiež zamestnal svojho prvého zamestnanca Craiga Silversteina, ktorý u nich zostal viac ako desať rokov pred odchodom, aby pracoval pre Khan Academy.

Spoločnosť rástla závratnou rýchlosťou – technologicky aj finančne. Začala najímať viac zamestnancov a začala investovať do väčšieho hardvéru na prehľadávanie, indexovanie a katalogizáciu webových stránok a poskytovanie služieb svojim používateľom.

Google sa zaviazal prevádzkovať svoje servery v systéme Linux. Redhat upútal ich pozornosť a spoločnosť ich prihlásila, aby vykonávali všetky internetové výpočtové funkcie .

Bolo to tiež v čase, keď spoločnosť Google prijala svoju slávnu, ale neoficiálnu firemnú filozofiu: „Nebuď zlý.“

Krátko po presťahovaní sa do Palo Alto Google v júni 1999 zvýšil svoje prvé kolo financovania rizikového kapitálu vo forme investície 25 miliónov dolárov od Sequoia Capital a Kleiner Perkins Caufield & Byers.

Spustenie reklamnej služby

V roku 2000 spoločnosť Google predstavila službu AdWords. Vyšiel z približne mesačného beta programu s približne 350 inzerentmi v októbri 2000. AdWords bol druhým reklamným programom Google, prvým bolo prémiové sponzorstvo. Prémiové sponzorstvo bolo spustené niekoľko mesiacov predtým, v auguste 2000, keď tím priameho predaja predal prémiové sponzorské reklamy inzerentom.

Google tiež nejaký čas vyvíjal „kontextové“ reklamy. Neboli však bez konkurencie. Hlavným hráčom v tom čase bola aplikácia Applied Semantics, ktorá mala kontextový reklamný produkt s názvom AdSense.

V roku 2001 spoločnosť Google vymenovala Erica Schmidta za generálneho riaditeľa po tom, čo spoločnosť Sequoia Capital trvala na tom, aby tak urobili z dôvodu rýchleho rastu spoločnosti. Eric Schmidt nastúpil do spoločnosti Google v máji ako predseda predstavenstva a predtým pôsobil ako predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Novell a CTO spoločnosti Sun Microsystems.

Reklamy

To umožnilo Larrymu aj Sergejovi upriamiť svoju pozornosť späť na technologický aspekt vecí namiesto toho, aby sa snažili riadiť spoločnosť.

Svoju prvú medzinárodnú kanceláriu otvorili aj v Tokiu, len 3 roky po založení. V apríli 2003 Google kúpil Applied Semantics, čím získal technológiu na posilnenie svojho už existujúceho programu kontextových reklám.

V obrate udalostí, Yahoo! Page a Brin ponúkli v roku 2003 3 miliardy dolárov , no dovtedy si Page a Brin viac uvedomovali produkt, ktorý mali po ruke, a odmietli obchod.

V roku 2004 sa presťahovali do novoprenajatého sídla s viac ako 800 zamestnancami. Toto sídlo je Googleplex, ako ho dnes poznáme.

1. apríla 2004 zaviedli Gmail, svoju e-mailovú službu. Keďže to bolo na prvého apríla, všetci používatelia si najprv mysleli, že ide o žart (Google bol so svojimi predchádzajúcimi žartmi dosť prepracovaný; MentalPlex je skvelý).

19. augusta 2004 mala spoločnosť Google svoju prvú verejnú ponuku na burze s cenou 85 USD za akciu. Dnes stojí podiel v materskej spoločnosti Google Alphabet vyše 1000 dolárov.

Odvážiť sa preč z hľadania

Google, o ktorom dnes vieme, je vyvrcholením všetkých produktov a služieb, ktoré Google v priebehu rokov vybudoval alebo získal. Najlepšie a najinteligentnejšie akvizície spoločnosti boli vždy tie v oblastiach, v ktorých nemala žiadne špeciálne odborné znalosti, ale stále tesne zapadali do hlavného podnikania spoločnosti v oblasti vyhľadávania.

Google sleduje určitý trend: Ak si to neviete postaviť, kúpte si to.

Pozrime sa na niekoľko hlavných produktov a služieb, ktoré vzišli z dobre načasovaných akvizícií uskutočnených spoločnosťou Google.

Mobilný arzenál Google – Android

11. júla 2005 spoločnosť Google v tichosti získala Android Inc. za 50 miliónov dolárov . Andy Rubin, Rich Miner, Nick Sears a Chris White vytvorili Android v roku 2003 s cieľom vyvinúť OS pre inteligentné mobilné zariadenia a fotoaparáty.

Rubin a jeho start-upy dokázali ponúknuť nový typ mobilného operačného systému: jednoduchú a funkčnú open-source platformu (založenú na linuxovom jadre), vybavenú nástrojmi navrhnutými tak, aby uľahčili život vývojárom. V konečnom dôsledku zamýšľali, že ide o bezplatný systém pre každého, kto ho chce používať. Tento aspekt stačil na presvedčenie Larryho Pagea a Sergeja Brina, aby sa pustili do tohto nového projektu.

Zdieľanie a streamovanie videa – YouTube

Google kúpil YouTube, službu na zdieľanie videí v roku 2006 za 1,65 miliardy dolárov, ale považoval sa za obrovské riziko, pretože YouTube bol plný obsahu chráneného autorskými právami, ktorý používatelia nahrávali bez povolenia a čelili potenciálnym súdnym sporom.

Google urobil polovičatý pokus dostať sa do priestoru na zdieľanie videí so svojimi videami Google, ale už tam bolo prítomných niekoľko hráčov. YouTube bol jedným z nich. Videá na YouTube videá už videlo až 100 miliónov ľudí denne. Google teda urobil dosť riskantný krok a získal ho.

Rizikom bolo, že pred akvizíciou YouTube používatelia nahrávali obsah chránený autorskými právami, čo z neho urobilo potenciálny magnet na súdne spory. Google to šikovne otočil vyjednaním zmlúv s vlastníkmi obsahu a zaviedol rozumnú politiku zastavenia šírenia. V dôsledku toho sa YouTube darilo a teraz zarába miliardy ročne (Google nikdy oficiálne neoznámi príjmy YouTube).

Cloudové služby Google – G Suite a Google Apps

Gmail bol prvým nájazdom spoločnosti Google mimo vyhľadávania a to by nakoniec viedlo k vývoju všetkých služieb a produktov v rámci Google Apps a G Suite, o ktorých dnes vieme.

9. júla 2007 spoločnosť Google získala spoločnosť Postini , spoločnosť zaoberajúcu sa zabezpečením komunikácie a dodržiavaním predpisov, za 625 miliónov USD. Spoločnosť Google už používala technológiu Postini so službou Gmail a mala pocit, že by sa mohla ukázať ako cenný doplnok k obchodnému modelu Google , pretože by im mohla pomôcť rozšíriť sa na poskytovanie ďalších internetových služieb.

Do novembra 2010 Google konsolidoval svoje cloudové ponuky pod novú značku. Služba Google Apps Premier Edition sa stala službou Google Apps for Business, zatiaľ čo verzia Standard sa stala novou službou Google Apps.

Google Mapy

Pôvodne začali ako program v jazyku C++ dvaja dánski bratia Where 2 Technologies. bola ďalšou prevratnou spoločnosťou získanou spoločnosťou Google v roku 2004. V tom istom mesiaci získala spoločnosť Google aj ďalšiu podobnú spoločnosť, Keyhole, ktorá bola neskôr použitá na vytvorenie aplikácie Google Earth a pridanie funkcií do Máp Google.

Mapy Google boli spustené v roku 2005. Používali satelitné snímky, ktoré veľmi pomohli pri následkoch hurikánu Katrina.

Aplikácia s GPS bola skutočne spustená v roku 2007 ako beta verzia a oficiálne bola spustená spolu s (a ako súčasť) Androidu v roku 2008.

Spustenie prehliadača Google Chrome

Veľká časť nákladov na Google bola spôsobená licenčnými poplatkami, ktoré musel platiť rôznym prehliadačom, aby si ho ponechali ako predvolený vyhľadávací nástroj. Aby tomu zabránili, zakladajúci pár najal niekoľko vývojárov Mozilla Firefox, aby vytvorili prehliadač vo vlastníctve spoločnosti Google. Eric Schmidt bol najprv proti tejto myšlienke, ale bol ohromený, keď videl demonštračný produkt.

Google Chrome bol oficiálne spustený ako beta verzia 2. septembra 2008 pre Windows XP. Bol to minimalistický prehliadač, ktorý rovnako ako Google narušil existujúci trh a ľahko si vydláždil cestu.

Kľúčom je zlyhanie

Hoci spoločnosť Google doteraz vydala viac ako 250 produktov , nikdy nezlyhali pri experimentovaní. Cenia si neúspech a pripisujú ho úspechu Googlu.

Za každé písmeno v anglickej abecede spoločnosť Google ukončila aspoň jeden produkt začínajúci touto abecedou z ich ponuky. V roku 2019 Google zabil – celkovo zatiaľ 16 aplikácií, 151 služieb a 13 hardvérových projektov.

Google je hrdý na svoj prístup k neúspechu, ktorým je: prijať ich a použiť ich. Nenechajú len tak vypadnúť všetky investované peniaze a úsilie. Vytvorili proces dokumentovania a učenia sa z chýb. Táto metóda dokumentovania im pomáha:

  • Identifikujte najdôležitejšie problémy v ich ponuke.
  • Vytvorte záznam o tom, čo sa podarilo a čo sa nepodarilo.
  • Pomáha znižovať obviňovanie z toho, že produkt alebo služba nefunguje dobre, a podporuje produktivitu a rast.

Nová materská spoločnosť Google – Alphabet

V roku 2011 Larry Page opäť prevzal funkciu generálneho riaditeľa spoločnosti Google od Erica Schmidta. Ale obaja, Larry a Sergey, neboli spokojní s jedinou spoločnosťou, „Google“, ktorá prevádzkuje všetky získané spoločnosti a produkty.

Preto sa rozhodli premenovať Google na Alphabet, čím vytvorili holdingovú spoločnosť, ktorá zahŕňa vyhľadávaciu spoločnosť Google spolu s množstvom ďalších spoločností – Google Fiber, DeepMind, GV, Calico, CapitalG, X, Jigsaw, Makani, Sidewalk Labs, Verily, Waymo, Loon a Wing.

Larry Page a Sergey Brin sa stali generálnym riaditeľom a prezidentom Alphabet. Za generálneho riaditeľa spoločnosti Google vymenovali hlavného viceprezidenta Sundara Pichaia.

To im umožnilo pokračovať vo vývoji a inováciách novších technológií a služieb ako predtým bez toho, aby boli zaťažení riadením spoločnosti.

Google v roku 2020

Google sa stal takmer synonymom pre „internet“.

Termín „Google“ je oficiálne uznaný Oxfordským slovníkom ako sloveso. Takmer každý na internete nejakým spôsobom použil buď služby alebo produkty Google.

Tieto vyhlásenia nie sú prehnané, keďže Google má viac ako miliardu ľudí, ktorí používajú každý z jeho produktov a služieb.

Tu je niekoľko štatistík, ktoré nám ukazujú, aká veľká je spoločnosť Google:

  • Google má k augustu 2021 viac ako 92,03 % celosvetového podielu na trhu vyhľadávačov. (Zdroj: StatCounter )
  • Google má v čase písania hodnotu okolo 280 miliárd dolárov. (Zdroj: Blázon )
  • V januári 2020 sa materská spoločnosť Google Alphabet stala štvrtou spoločnosťou na svete , ktorá dosiahla trhovú kapitalizáciu v hodnote bilióna dolárov.
  • Google vlastní asi 200 spoločností. (Zdroj: Investopedia )
  • Chrome má k februáru 2019 celosvetovo 62,41 % podiel na trhu prehliadačov. (Zdroj: StatCounter )
  • Google zaznamená viac ako 63 000 vyhľadávaní za sekundu alebo viac ako 3 milióny vyhľadávaní za minútu v ktorýkoľvek daný deň. (Zdroj: SearchEngineLand )

Tiež to nevyzerá, že by v dohľadnej dobe prestali rásť.

Reklamy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *