Obchodný model Alibaba | Ako Alibaba zarába peniaze?
Obsah
Keď príde reč na online trh, prvé meno, ktoré vám napadne, je Amazon. Amazon je určite veľká spoločnosť elektronického obchodu, ale je tu ďalšia nadchádzajúca spoločnosť elektronického obchodu, ktorá sa chystá (a už začala) prevziať internetový trh. Ide o spoločnosť so sídlom v Číne, ktorej zakladateľa KFC odmietlo. Teraz je najbohatším mužom v Číne. Tento gigant elektronického obchodu nie je nikto iný ako Alibaba.
S jedným z najúspešnejších obchodných modelov na svete sa táto spoločnosť chystá presadiť sa na online trhu po celom svete. Ako však Alibaba zarába peniaze? Aký je obchodný model Alibaby? Dovoľte nám pochopiť viac o spoločnosti predtým, ako prejdeme k diskusii o obchodnom modeli Alibaba .
Čo je Alibaba?
Alibaba Group založil Jack Ma spolu s ďalšími 17 spoluzakladateľmi v roku 1999 s webovou stránkou Alibaba.com je portál medzi podnikmi s cieľom spojiť čínskych výrobcov s medzinárodnými kupujúcimi.
Dnes je Alibaba Group Holding Limited jednou z najväčších spoločností v Číne, ktorá poskytuje predaj medzi spotrebiteľmi, medzi podnikmi a medzi podnikmi a rôzne ďalšie služby prostredníctvom webu elektronického obchodu, ako aj offline portálov. Medzi hlavné výnosové služby patria elektronické platobné služby, trhovisko a dátovo-centrické cloud computing.
Meno Alibaba pochádza od postavy Ali Baba z perzskej literatúry Tisíc a jedna noc pre jej univerzálnu príťažlivosť. Podľa Jacka:
Ľudia z Indie, ľudia z Nemecka, ľudia z Tokia a Číny, všetci vedeli o Alibabe. Alibaba – otvorený sezam. Alibaba je milý, šikovný obchodník a pomohol dedine. Takže … ľahko sa píše a je celosvetovo známe. Alibaba otvára sezam pre malé až stredne veľké firmy.
Obchodný model Alibaba
Alibaba prešla dlhú cestu od svojho začiatku v roku 1999. V apríli 2016 je najväčším maloobchodným predajcom na svete, ktorý prekonal Walmart, s prevádzkami vo viac ako 200 krajinách. Ale čo presne je Alibaba Business Model? Ako sa jej podarilo získať taký úspech? Preto najprv pochopme, ako Alibaba funguje a čo všetky podniky vlastnia.
Ako Alibaba funguje?
Obchodný model Alibaby sa líši od iných hráčov, ako sú eBay a Amazon . Zamerala sa viac na obchod medzi podnikmi. Na rozdiel od zvyčajného prístupu medzi podnikmi a spotrebiteľmi sa Alibaba zameriava na to, aby bola platformou pre dodávateľov na predaj produktov vo veľkom za veľkoobchodné ceny malým alebo stredným podnikom po celom svete, ktorí ich potom predávajú so ziskom na svojich domácich trhoch.
Hoci sa Alibaba zameriava na obchod medzi podnikmi, podporuje aj iný obchod prostredníctvom webových portálov elektronického obchodu. Taobao je pre spotrebiteľov na obchodovanie, zatiaľ čo Tmall je pre nadchádzajúcu strednú triedu Číny na nákup značkových produktov. Existuje mnoho ďalších dcérskych spoločností, cez ktoré Alibaba zarába.
Ako Alibaba zarába peniaze?
Obchodný model spoločnosti Alibaba tvoria tri hlavné webové portály: Alibaba.com, Taobao a Tmall. Všetky slúžia na prepojenie rôznych typov kupujúcich a predávajúcich. Existuje však 6 ďalších dcérskych spoločností Alibaba, medzi ktoré patria Aliexpress, 1688, Alimama, Alibaba Cloud, Ant Financial a Cainiao Network. Všetky tieto dcérske spoločnosti sú tak dobre integrované, že robia zo skupiny Alibaba veľký ekosystém.
Firmy Alibaba a ako zarábajú peniaze
Alibaba.com

Alibaba.com je najväčší svetový online veľkoobchodný trh pre globálny obchod. Webová stránka umožňuje vývozcom v Číne, ako aj v iných krajinách spojiť sa s kupujúcimi vo viac ako 200 krajinách. Kupujúcimi sú zvyčajne obchodní zástupcovia, veľkoobchodníci, maloobchodníci, výrobcovia a MSP zaoberajúce sa dovozom a vývozom.
Spoločnosť ponúka aj ďalšie služby importného/exportného dodávateľského reťazca, ktoré zahŕňajú
- colné odbavenie
- vrátenie DPH
- financovanie obchodu a
- logistické služby
Predajcovia môžu bezplatne uvádzať svoje produkty na webovej stránke. Majú tiež privilégium platiť za niektoré ďalšie funkcie, ako je väčšia expozícia na stránke a neobmedzené zoznamy produktov.
Ako Alibaba zarába peniaze?
Alibaba.com je trhovisko, kde sa stretávajú predajcovia a kupujúci. Webová stránka funguje ako sprostredkovateľ, ktorý účtuje provízie od predajcov z pevninskej Číny, Hongkongu a Taiwanu. Výnosy sa však nezarábajú len ako provízie.
Alibaba ponúka dva typy dodávateľského členstva:
Bezplatné členstvo dodávateľa
Dodávatelia na Alibabe nemusia platiť nič za to, aby mohli uviesť svoj tovar na online trhovisko . Môžu bezplatne zobraziť až 50 produktov online a získať obchodné otázky. Alibaba na nich zarába peniaze len vo forme provízií, ak sú peniaze vyplácané cez Ali Pay a predajca je z pevninskej Číny, Hongkongu a Taiwanu
Prémiové zlaté dodávateľské členstvo
Byť členom bezplatného dodávateľa Alibaba má obmedzenia, pretože títo dodávatelia nie sú overení (znižuje to dôveru kupujúceho) a na webovej stránke môžu zobraziť iba 50 produktov. Dodávatelia z Číny sa dokonca nemôžu uvádzať ako slobodní dodávatelia a musia si kúpiť členský plán prémiového dodávateľa zlata, aby mohli začať podnikať na Alibaba.com.
Alibaba Gold Supplier Membership je prémiové členstvo, kde dodávatelia platia určité poplatky (niekoľko tisíc dolárov), aby sa stali overeným dodávateľom zlata
Všetci členovia Gold Supplier sú povinní splniť nevyhnutné požiadavky pre túto najvyššiu úroveň členstva. Tiež sa od nich vyžaduje, aby podstúpili prísny postup overovania a overovania agentúrami poskytujúcimi informácie o úveroch tretích strán.
Zlatým členom sa účtujú aj provízie ako percento z transakčnej hodnoty predaného tovaru.
Taobao

Taobao znamená v čínštine „hľadanie pokladu“. Bola spustená 10. mája 2003 v rámci skupiny Alibaba. Táto časť obchodného modelu spoločnosti Alibaba uľahčuje (malé) podnikanie spotrebiteľom a obchod medzi spotrebiteľmi tým, že umožňuje malým podnikom a individuálnym podnikateľom uvádzať svoje produkty na svojich webových stránkach na predaj.
Taobao, najväčšia webová stránka Alibaba, je taká veľká a populárna, že prinútila lídra na trhu online trhovísk – eBay, aby v roku 2006 zatvoril svoje podnikanie v Číne. Táto webová stránka je dnes najväčšou čínskou nákupnou webovou stránkou. Podľa Alexa.com je to deviata najpopulárnejšia webová stránka na svete. Taobao uvádza stovky miliónov produktov a služieb od miliónov predajcov ( 400 miliónov aktívnych používateľov ).
Ako Taobao zarába peniaze?
Za uskutočnenie obchodu na Taobao sa neplatí žiadny transakčný poplatok a obchodníci sa môžu na stránku pripojiť zadarmo. Web funguje rovnako ako Google, ktorý uvádza výsledky konkrétnych kľúčových slov a kde obchodníci platia za to, aby vynikli zo všetkých ostatných hráčov prostredníctvom reklamy a iných marketingových stratégií. To bol jeden z dôvodov vysokej používateľskej základne Taobao v Číne.
Stránka má špeciálny systém hodnotenia, ktorý odráža, koľko transakcií každý predajca úspešne dokončil. Kupujúci môžu klásť obchodníkom priame otázky prostredníctvom softvéru na okamžité zasielanie správ spoločnosti Alibaba Group.
Tmall

Taobao v apríli 2008 predstavilo novú B2C platformu s názvom Taobao Mall, aby doplnilo svoj C2C trh. Tento nápad dostal úplne novú identitu, keď bol v novembri 2010 spustený Tmall.com a v júni 2011 sa stal nezávislým podnikom.
Tmall (Taobao Mall) ponúka čínskym spotrebiteľom široký sortiment značkových produktov, hlavne pre nastupujúcu strednú triedu krajiny. Taobao sa viac zameralo na malých predajcov a individuálnych podnikateľov, zatiaľ čo Tmall preberá zodpovednosť za väčšie spoločnosti (Nike, Apple atď.).
Tmall hostí viac ako 3700 kategórií produktov, ktoré predávajú viac ako 500 miliónom aktívnych používateľov. Prevádzkový model spoločnosti je podobný iným známym webovým stránkam elektronického obchodu, ako sú Amazon a eBay.
Tmall poskytuje svojim predajcom prístup k analytickým nástrojom, ktoré zobrazujú počet návštevníkov, zobrazenia stránok a hodnotenia zákazníkov. To sa ukazuje ako užitočné pre spoločnosti pri usmerňovaní ich obchodných rozhodnutí.
Ako Tmall zarába peniaze?
Tmall, rovnako ako ostatní hráči elektronického obchodu, zarába peniaze
- Provízie ako percento z ceny predaného tovaru (líši sa pre rôzne kategórie)
- Servisné poplatky (jednorazová pevná záloha a ročný poplatok za technológiu a služby)
- Marketingové služby poskytované dodávateľom
Alimama

Alimama je najväčšia otvorená marketingová platforma v Číne. Funguje to ako Adsense v Číne. Táto online reklamná obchodná platforma pre vydavateľov aj inzerentov umožňuje inzerentom nakupovať PPC reklamný plán alebo banner alebo textový odkaz na základe ceny za zobrazenie alebo ceny za čas. Zároveň pomáha vydavateľom zarábať peniaze umiestňovaním reklám do ich obsahu.
Ako Alimama zarába peniaze?
Rovnako ako iné marketingové platformy, aj Alimama zarába peniaze prostredníctvom inzerentov a rozdeľuje ich s pridruženými partnermi.
AliExpress
AliExpress je globálny maloobchodný trh, ktorý umožňuje spotrebiteľom z celého sveta nakupovať priamo od výrobcov a distribútorov v Číne. Rozdiel medzi Taobao a AliExpress je v tom, že Taobao sa zameriava na predaj čínskym spotrebiteľom, zatiaľ čo AliExpress umožňuje spotrebiteľom z krajín ako Rusko, USA, Španielsko, Brazília, Francúzsko, Spojené kráľovstvo atď. nakupovať priamo od čínskych firiem.
Ako Aliexpress zarába peniaze?

Rovnako ako iné platformy elektronického obchodu Alibaba, aj Aliexpress zarába peniaze účtovaním provízií ako percent z transakčnej hodnoty predaného tovaru. Provízia sa pohybuje od 5 % do 8 % z hodnoty transakcie. Aliexpress si však za spustenie alebo zmenu obchodu na platforme účtuje aj fixný poplatok 1 500 $ + obchod. Cieľom je bojovať proti podvodníkom a zlým dodávateľom, ktorí utekajú pred ich 1-hviezdičkovými recenziami.
Alipay
Alipay je online platobná platforma tretej strany, ktorá pomáha kupujúcim s ich transakciami. Je to platforma elektronickej peňaženky, rovnako ako Paytm v Indii , ktorá pomáha nakupujúcim ukladať finančné prostriedky a bezpečne používať uložené finančné prostriedky s jednoduchosťou transakcií online aj offline.
Pre nakupujúceho existujú dva spôsoby, ako uskutočniť platbu pomocou AliPay:
- Predvolená možnosť je, že kupujúci použije svoje mobilné zariadenie (telefón, tablet atď.) na naskenovanie QR kódu, ktorý sa zobrazí na platobnej stránke Alipay. Toto je najpopulárnejší spôsob platby, ktorý používa väčšina nakupujúcich.
- Alternatívou je, aby sa kupujúci prihlásil na platobnú stránku Alipay pomocou svojich prihlasovacích údajov Alipay.
Ako AliPay zarába peniaze?

Neúčtuje si žiadny poplatok a funguje prostredníctvom úschovy . To znamená, že uložené peniaze investuje do partnerskej banky s vopred stanovenou sadzbou a z uloženej sumy dostane úrok.
1688
1688.com bola spustená spoločnosťou Alibaba v roku 2010 predovšetkým s cieľom zamerať sa na veľkoobchodný segment v Číne. Spoločnosť údajne hostí viac ako 500 000 kvalitných dodávateľov, ktorí ponúkajú viac ako 150 miliónov rôznych typov produktov. 1688.com sa stará o jednotlivcov a firmy z celého sveta a dnes je webovou stránkou číslo jedna pri hľadaní veľkoobchodníkov a dodávateľov v Číne. Dokonca aj mnohé obchody Taobao majú zásoby z roku 1688.
Keďže 1688.com bol založený ako veľkoobchodný trh pre používateľov z Číny, ceny na webovej stránke sú veľmi nízke, čo priťahuje množstvo zákazníkov po celom svete.
Ako 1688 zarába peniaze?
Zoznam položiek na 1688.com je bezplatný. 1688 však zarába peniaze z:
- Poplatky za členstvo v TrustPass. To umožňuje predajcom hostiť prémiové výklady s prístupom k aplikáciám na analýzu údajov a vylepšeným nástrojom na správu výkladov.
- Prémiové služby, ako napríklad prémiová analýza údajov a online marketingové služby.
Alibaba Cloud

Alibaba Cloud začal ako súkromný cloud, ktorý má slúžiť interným požiadavkám spoločností Alibaba v oblasti elektronického obchodu. Je to globálna spoločnosť v oblasti cloud computingu, ktorá poskytuje rôzne služby cloud computingu: elastické výpočty, ukladanie objektov, relačné databázy, analýzu veľkých dát a umelú inteligenciu. Pôsobí v ôsmich geografických regiónoch po celom svete.
Ant Financial
Ant Financial je najhodnotnejšia fin-tech spoločnosť na svete, ktorá svetu prináša inkluzívne finančné služby. Spoločnosť prevádzkuje Alipay, najväčšiu svetovú platformu pre mobilné a online platby, Yu’e Bao, najväčší svetový fond peňažného trhu Ant Fortune, Zhima Credit a MYbank.
Sieť Cainiao
Cainiao Network je operátor logistickej dátovej platformy, ktorý sa venuje plneniu súčasných a budúcich logistických požiadaviek čínskeho sektora online a mobilného obchodu. Spoločnosť zaujala prístup založený na spolupráci v logistike a jej cieľom je realizovať doručenie kdekoľvek v Číne do 24 hodín a na celom svete do 72 hodín.
Iné podniky
Alibaba je zapojená/má podiely aj v iných podnikoch. Niektoré z nich sú:
Sina Weibo: Čínska verzia Twitteru
Youku Tudou: podobne ako YouTube
Aliwangwang: služba okamžitých správ
Juhuasuan: predajná a marketingová platforma pre bleskový predaj pre Taobao a Tmall
Laiwang: aplikácia na odosielanie správ, ktorá konkuruje WeChat
Uzavrieť
Alibaba je známa svojou B2B webovou stránkou Alibaba.com, ktorá uľahčuje medzinárodný obchod v Číne a niekoľkých ďalších ázijských krajinách. Nie je to však jediný dôvod úspechu Alibaby. Je skutočne v hre, pretože má elektronický obchod v Číne: Taobao a Tmall. Predaj na trhoch Taobao tvorí viac ako 80 % všetkých online nákupov v Číne. To je obrovské.
Obchodný model Alibaba je skutočne ziskový a škálovateľný a ich dynamika sa neustále zvyšuje. Majú výhodu pri akýchkoľvek výzvach na nových trhoch.